Re: Reklama w Internecie (Re: Internet w mediach)

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Fri 08 May 1998 - 12:18:16 MET DST

Dnia 7 May 98 o godz. 17:17, Michal Rolski napisal(a):

> Mysle, ze uzywanie tego typu programow jest w pewnien sposob lamaniem praw
> autorskich i nie pisancyh licencji. Jestem wspolwascicielem serwisu
> wyszukiwawczego NETsokop. Napracowalismy sie bardzo przy stworzeniu
> tego serwisu. Zarabiamy na chleb z reklam w tym serwisie. Udostepniamy
> serwis za darmo internautom, w zamian za to ze oni ogladna reklamy w naszym
> serwisie. Ci ktorzy wylacza reklamy, po prostu nas okradna. Mysle ze
> w tym wypadku jest to kwestia moralnosci.

Zaraz, przeciez to jest jakas bzdura!
A ci, ktorzy uzywaja przegladarek tekstowych (np. Lynxa), to niby tez Was
okradaja? - bo przeciez tych wszystkich reklam nie widza. A ci, ktorzy sobie
w Netszkapie wylaczaja obrazki, bo strony z obrazkami, zwlaszcza z duza ich
iloscia, sciagaja sie *koszmarnie* wolno? To wlasnie oni moga uwazac, ze
ktos, kto im wciska niechciane XX KB graficznych smieci, okrada ich z ich
pieniedzy, ktore placa za sciagniecie tego modemem. A jezeli ktos np. - tak
jak ja - nawet jezeli widzi reklamy, to *nigdy* na nie nie klika i nie
wchodzi w strony, ktore sa tam reklamowane (bo po prostu nie mam na to czasu:
wyszukiwarka sluzy mi do znalezienia konkretnej informacji ktorej potrzebuje,
a nie do bladzenia po bzdurnych najczesciej reklamach). To co, tez was
okradam? Troche rozsadku...
Poza tym nie rozumiem sformulowania "udostepniamy serwis za darmo
internautom, w zamian za to ze oni ogladna reklamy". Czy gdzies na waszej
stronie znajduje sie taka klauzula, ze wolno korzystac tylko pod warunkiem
obejrzenia reklam, czy cos w tym rodzaju? Jezeli nie, to najpierw umiesccie
takie zastrzezenie, a potem miejscie do kogos pretensje o lamanie "nie
pisanych licencji" (w tym wypadku akurat wlasnie bardzo przydalaby sie
licencja *pisana*, przy takiej postawie autorow serwisu). I nie miejscie
tez pretensji, jak po przeczytaniu takiego zastrzezenia wiekszosc
uzytkownikow zrezygnuje z korzystania z waszego serwisu.
Tak na marginesie, to juz po slynnej sprawie Netoskop kontra Sieciowid
(niezaleznie od tego, kto naprawde tam byl winien) doszedlem do wniosku, ze
od tej wyszukiwarki to lepiej trzymac sie z daleka. Ten list jeszcze to moje
przekonanie potwierdza.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl