Re: cennik NASK i komercja w sieci naukowej

Autor: Jacek Piskozub (piskozub_at_iopan.gda.pl)
Data: Wed 29 Apr 1998 - 14:45:39 MET DST

Maciek Uhlig wrote:

> W wystapieniu na konferencji POLMAN '98 jeden z dyrektorow NASK, dr
> Maciej Kozlowski, zapowiedzial, ze w najblizszym czasie NASK zrezygnuje z
> taryfikowania za ruch w sieci. Oplaty zalezec beda wylacznie od
> przeplywnosci przylaczenia, przy czym maja zostac zmniejszone srednio
> szesciokrotnie. Ponadto NASK zamierza uruchomic polaczenie naziemne z
> Internetem o przeplywnosci 155 MB/s. Wydaje sie, ze mamy do czynienia z
> ruchem we wlasciwym kierunku, spowodowanym konkurencja na rynku uslug
> internetowych.

Dobrze to nazwales ale jednak sprecyzowal bym troche. Dotychczas nstytucje
naukowe dostawaly dotacje na podlaczenie Internetu od razu na konto NASKu
(tzn. otrzymywal ja NASK i nauka byla jego "captive client"). Od marca
pieniadze dostaja same uczelnie badz zrzeszajace je MANy. Teraz NASK naprawde
musi starac sie o wzgledy nauki. I tak trzymac.

Inna rzecz czy te obietnice spelnia sie chocby w 15%. Na razie jak zwykle po
poludniu mam:

> Tracing route to infopath.UCSD.EDU [132.239.50.184]
> over a maximum of 30 hops:
>
> 1 2 ms 2 ms 1 ms baltic.iopan.gda.pl [153.19.130.254]
> 2 5 ms 3 ms 3 ms pg-rtr-atm.task.gda.pl [153.19.253.230]
> 3 29 ms 13 ms 12 ms z-gdanska-e3.lodz.pol34.pl [150.254.163.109]
> 4 * * * Request timed out.
> 5 * * * Request timed out.

Czyli droga konczy sie na bramce POL34<->NASK.. No coz, jak to mowia za
lasami: "pozywiom, uwidim".

[...]

> Wydaje sie rowniez, ze zapalilo sie zielone swiatlo dla komercji w
> sieciach naukowych. Jak wynika z wypowiedzi Pani Minister Malgorzty
> Kozlowskiej, KBN nie bedzie w stanie sfinansowac w calosci eksploatacji
> sieci MAN w roku biezacym. W zwiazku z tym Pani Minister zachecala
> jednostki wiodace w MANach do swiadczenia uslug dla srodowisk
> pozanaukowych w celu pozyskania dodatkowych srodkow na eksploatacje sieci.
> Takie stanowisko z pewnoscia wzbudzi kontrowersje w tych srodowiskach
> naukowych, ktore wolalyby miec do dyspozycji sieci dobrej jakosci
> wylacznie do wlasnej dyspozycji.

To akurat tez skutek utraty "klientow-niewolnikow". I jest to raczej krok w
strone normalnosci.

Pozdrawiam,

JP.

--
Jacek Piskozub
 Institute of Oceanology PAS, Sopot, Poland