Re: Internet w Aster-City

Autor: Michal Rok (mrok_at_waw.pdi.net)
Data: Wed 15 Apr 1998 - 22:43:28 MET DST

B.Maruszewski_at_jtz.org.pl wrote:
> Chyba tez mi sie tak wydaje. Ale niestety jakby nie patrzec tacy
> ludzie sa wiekszoscia wsrod klienteli, a przeciez dla kilku(nastu)
> uzytkownikow unix-a nie warto sie trudzic :((

Niestety, to jest brutalna prawda, ale tak jest.

W naszym gronie (tj. PDi) jest znacznie wiecej osob, dla ktorych
Internet nie jest ikonka pod Windows, niz takich, dla ktorych jest. Ale
jesli mozemy dotrzec do 10 tysiecy osob, ktore potrzebuja jedynie www,
to dlaczego mamy dokladac uslugi, ktore nas znacznie wiecej kosztuja, a
potrzebne sa dwustu osobom z tych 10 tysiecy?

Kiedy projektowalismy siec na jesieni stanelismy przed dylematem: stale
IP i ruch dwukierunkowy, czy znacznie tanszy masquerading i ruch "w
jedna strone". Zdecydowalismy sie na to drugie - jest znacznie tansze, a
95% uzytkownikow nie zauwazy roznicy. Jesli ktos chce miec ruch w dwie
strony, znajdzie podobnych chetnych jeszcze 9.999 osob, i na dokladke
chca placic nie 80, a 200 zl miesiecznie - mozemy uruchomic nawet
oddzielna siec internetu w kablowce i tam dac lacznosc w dwie strony. A
jesli nie znajdzie tych 9.999 osob pozostaje mu jeszcze lacze
dzierzawione. Wtedy ma lacznosc w dwie strony, i nikt mu nie zatyka
lacza i nie naklada ograniczen.

pozdrawiam

Michal Rok

--