Re: Internet przez karte sieciowa.

Autor: Dominik Jakub Dobruchowski (dobrysys_at_onet.pl)
Data: Fri 27 Mar 1998 - 00:18:04 MET

Leszek Wencel wrote:

> Czy mozna udostepniac modem poprzez karty
> sieciowe pracujace pod WINDOWS 95?

Mozna, i to w bardzo łatwy sposób. Proponuje to przy instalacji
Lantastic 7.0 dla Win95/DOS, jak i "zewnętrzny" produkt Artisoft
ModemShare nie wymagający Lantastica i dający sobie radę po IPX/SPX.

> Czy w przypadku takiego udostepnienia modemu
> jest mozliwy rownolegly dostep do Internetu
> z kilku komputerow jednoczesnie?

Przy udostępnieniu zdalnego modemu, nie będzie to możliwe. Gdyż
ModemShare udostępnia jakby "wirtualny port" COM. A jak wiadomo z
jednego portu w jednym czasie może korzystać jedna aplikacja. Mówiąc
krótko mamy na jednym serwerze modem, ale każdy może z niego korzystać
pod warunkiem, że ma w tej chwili do niego "wolny" dostęp.
Nie próbowałem, ale możliwe jest chyba aby DialUp z naszego komputera
potrafił zrobić użytek z takiego modemu. A jak już to zadziała to
powienien zadziałać WinGate z http://www.wingate.com który udostępni po
LAN'ie dostęp do inetu. Pozostawiam do sprawdzenia, sam nie robiłem
takiego podłączenia.

> Czy kazdy z komputerow pracujacych w sieci
> moze wywolac Dial-Up Networking i dokonac polaczenia?

I tu dochodzimy do senda sprawy. Zależy nam na udostępnieniu w naszej
sieci lokalnej internetu. Kolejny produkt Artisoft i.Share powoduje, że
po NetBiosie (być może także inne protokołach) działają aplikacje
wykorzystujące winsock. Wygląda to w ten sposób, że na maszynie z Win95
i modemem instaluje się bramka, która w momemcie gdy jakiś komputer z
sieci potrzebuje dostępu do internetu uruchamia DialUp networking.
Zrobiłem to jakiś czas temu na próbę i nie ukrywam, że to działało bez
zarzutu. Nie robiłem testów wydajnośći, ale nie zauważyłem, żeby IE 2.0
który posiadałem w tym czasie, spowolnił zauważalnie.

W pełni działające wersje dema można zassac z
ftp://ftp.forlans.com.pl/forlans/test/ .Mają tylko ograniczenie czasowe
bodajże do 45 dni. A zabawy przez ten czas co nie miara.

** Oświadczam także, że nie pracuję dla firmy Artisoft, a opisane
powyżej produkty sam testowałem na własnej sieci z czystej ciekawości.

Mam także pytanie czy korzystał ktoś może x.Mail i może się podzielić
spostrzeżeniami w pracy z tym programem?

Dominik Jakub Dobruchowski
Testujący wynalazki dla LANa.