Re: IRCOPS: Re: WAZNE: domena irc.pl

Autor: Krzysztof Mlynarski (krzysio_at_hydra.mimuw.edu.pl)
Data: Sat 07 Feb 1998 - 14:59:35 MET

Vtam,

>Powtorze: w momencie zgloszenia do rejestracji (97-10-10) domeny
>bofh.irc.pl nie istnial jakikolwiek regulamin irc.pl.

OK. Tylko czy tzw. domeny "funcjonalne" w NASK (art.pl, media.pl itd.)
istnialy juz w momencie rejestracji irc.pl (nie chodzi mi tu o date
zgloszenia bofh.irc.pl - zreszta do tej nazwy facet nie ma ewidentnie
prawa, ale o tym kiedyindziej). Poniewaz z tego co pamietam, NASK
wymyslil tzw. domeny funkcjonalne po zarejestrowaniu irc.pl. A pozniej
"wlaczyl" irc.pl do tych domen wg. swojego widzimisie. Zaraz...
a moze przestac sie bawic i wlaczyc do domen funkcjonalnych
takze gazeta.pl, ikp.pl itd? Przeciez wygladaja one dokladnie
tak samo :-))))))

>Nie jestesmy wlascicielem domeny irc.pl. Klamstwem jest, jakobym
>kiedykolwiek zaznaczal, ze jestesmy. To jest domena publiczna, a nie
>jakiejs firmy, instytucji.

Coz.. siec IrcNet tez jest dobrem publicznym i dlatego domena
irc.pl pasuje do niej jak ulal :-)))

>Operacja zmiany delegacji zajela kilka minut. Nie widze powodu, dla
>ktorego mialbym robic to np. przez tydzien. Mialbym stawiac po dwie
>literki dziennie? Sorry, ale ponizej pisze juz powazniej...

E-e. Wydaje mi sie, ze Piotr mial tu na mysli poinformowanie
nas o takim zamiarze. Np. na tydzien wczesniej.

>Zostaly zarejestrowane zgodnie z regulaminem.
>A wlasciwie, to o czym tu dyskutujemy? O regulaminie NASK, czy
>o domenie irc.pl?

Uwazam, ze o zmieniajacym sie jak kameleon regulaminie NASK
tez powinnismy zaczac dyskutowac, tym bardziej, ze chyba
bedzie to temat numer jeden tego polrocza przynajmniej.

Moze ja pozwole sobie zacytowac regulami NASK, obowiazujacy
jeszcze w dniu 3.02.1998 r.

"Nie rejestrujemy nazw ogolnych, do ktorych roscic sobie prawa moze
wiele instytucji (z tego powodu np. odmowimy rejestracji domeny poczta.pl,
ale zarejestrujemy Poczta-Polska.pl)."

Te slowa widnialy pod adresem: http://www.nask.pl/NASK/net/dns-reg.html

To jak? NASK klamal wtedy, czy teraz? :-) Tym bardziej, ze slowo
"poczta" jest ustawowo zarezerwowane dla Poczty Polskiej i nikogo
wiecej w tym Kraju. Czy Wy choc raz mozecie zrobic cos legalnie? :-((((
A jesli juz nie, to przynajmniej tak, zeby nie bylo to szyte grubymi
nicmi?

>Mam dokladnie taka sama nadzieje. Jestem otwarty na wszelkie kompromisy.

No wreszcie... to jak? Moze w ramach kompromisu przerejestrujemy
domene irc.pl tam, gdzie jej miejsce, czyli na IrcNet - z faktura VAT
i wszystkimi formalnosciami?

A temu biedakowi z Gorzowa Wlkp. powinniscie zarejestrowac
taka domene, o jaka prosil na poczatku i nie odsylac go do irc.pl.
Wszyscy byliby dzis zadowoleni i nie byloby calej dyskusji obecnie.

>Klania sie
>-Mirek
Uszanowanko,
    -Krzysiek

PS.
    Natomiast uwazam, ze obecny "regulamin" NASK nalezaloby
po prostu zaskarzyc. A szczegolnie w czesci dotyczacej oplat.
Przyklady:

"7. Abonent jest zobowiazany do uiszczenia oplaty pierwszej w wysokosci
ustalonej wyzej za rejestracje i utrzymanie domeny do konca pierwszego roku
kalendarzowego oraz do uiszczania oplat rocznych za utrzymanie domeny w
nastepnych latach obowiazywania, jesli taki obowiazek zostanie wprowadzony."

Tu najbardziej podoba mi sie opstatnie zdanie - "jesli taki obowiazek
zostanie wprowadzony" - czyli co.. pewnego dnia wymyslicie sobie, ze macie
za malo na pizze, to trzeba kilku providerow zmusic, zeby Wam zaplacili
jeszcze raz.. tak?

Albo:

"9. W wypadku nie uiszczenia oplaty w terminie, domena jest usuwana. Ponowna
rejestracja bedzie mozliwa po uiszczeniu przez abonenta oplaty zaleglej z
odsetkami, zlozeniu ponownego wniosku oraz uiszczeniu oplat za rejestracje i
utrzymanie domeny."

Prawde mowiac trudno to sklasyfikowac... rozboj - to chyba jedyne
slowo, ktore sie tu nasuwa.

W dowolnym miejscu, jesli ktos nie wplaci pieniazkow za wystawiona
fakture nalicza mu sie odsetki i to jest uregulowane prawnie. Natomiast
na jakiej podstawie chcielibyscie wymusic zaplacenie ponownie
oplaty instalacyjnej w calosci?

Efekty takich dzialan moga byc dwa:

1. NASK przestanie administrowac domena .pl.
2. W ciagu najblizszych lat, 99% polskich instytucji, firm itd
bedzie mialo domeny konczace sie na *.net, *.com, *.org.
Tam nikt nie bedzie dyskutowal czy sie zgodzi czy nie na domene,
o ile takiej nie ma, po prostu wezma $$$ i zarejestruja.
Dla firm, to nawet lepiej, bo w przegladarce WWW bedzie wystarczylo
wpisac nazwe firmy :-)))))