Re: WAZNE: domena irc.pl

Autor: Mirek Luc (mirek_at_nask.pl)
Data: Fri 06 Feb 1998 - 16:01:11 MET

On Wed, 4 Feb 1998, Byly administrator sieci IRC.PL wrote:

> Witam
Takze witam

> Po pierwsze chciałbym wyrazić swe oburzenia na taki sposób
> załatwienia sprawy. Jako zarządzający od 16.12.97 domeną irc.pl
> miałem jasno określone sposoby załatwiania spraw (por.
> http://trup.uci.agh.edu.pl/zasady.html) i każdy, kto się zgłaszał
Domena bofh.irc.pl zostala zgloszona do rejestracji "On Fri, 10 Oct 1997".
Jakikolwiek regulamin pojawil sie w listopadzie. Zreszta na moje usilne
prosby...

> Stanowczo prostestuję przeciw sformułowaniu, że próbowałem
> przywłaszczyć sobie tę domenę, jako że jest to niczym nie
> uzasadniona insynuacja.
To prosze przeczytac swoj wlasny regulamin, czyli wspomniana wyzej
strone WWW. A poza tym, to przeciez sam Pan stwierdzil w ktoryms
z ostatnich maili, ze irc.pl jest WASZA, czyli IrcNetu domena! Prosze
przynajmniej nie wciskac ciemnoty.

> Co do punktu 1. to domena irc.pl nie była domeną funkcjonalną w
> świetle dokumentów NASK publikowanych na WWW aż do dziś
> (4.02.98),
Z backupu strony WWW http://www.nask.pl/NASK/net/dns-reg.html...
Wynik ls -l:
-rw-r--r-- 1 root other 6169 Jan 23 08:32 dns-reg.html

<------------------------------------------------------------------------->
dd>Poza wcze<B6>niej wymienionymi domenami istniej<B1> dodatkowe domeny
funkcjonalne nie obs<B3>ugiwane przez NASK. S<B1> to:
[...]
<P><B><I>irc.pl</I></B> - s<B3>u<BF>y do koordynacji us<B3>ugi IRC w
Polsce. Obs
<B3>ugiwana
jest przez SGH w Warszawie. Osoba
odpowiedz
ialna to Piotr Kucharski
&lt;<A HREF="mailto:chopin_at_sgh.waw.pl">chopin_at_sgh.waw.pl</A>&gt;.
Zasady rejestracji w domenie : http://
HREF="
http://ns.irc.pl/zasady.html">ns.
irc.pl/zasady.html</A>.
[...]
<------------------------------------------------------------------------->

A ta data modyfikacji 98-01-23, to po wprowadzeniu poprawki namiaru
do osoby administrujacej ta domena (poprzednia byla z AGH). Czy
przypomina Pan sobie kilka postingow na polipie Pana Piotra Piatkowskiego
(Pana poprzednika), ze na naszym WWW jest wpisany zly namiar do
administratora domeny irc.pl? Ja pamietam doskonale...
Wniosek: mija sie Pan z prawda stwierdzajac, ze domena irc.pl nie byla
na liscie domen funkcjonalnych.

> kiedy to status ten został zmieniony.
Jej status zostal zmieniony tylko w taki sposob, ze zmienily sie name
serwery. Zostala tez wpisana do pliku na ftp ("lista domen obslugiwanych
przez NASK") oraz usuniete info o niej z WWW ("dodatkowe domeny
funkcjonalne nie obslugiwane przez NASK"). Czyli chodzi o dokumenty:
ftp://ftp.nask.pl/pub/dns/dns-lista.txt oraz
> [...]

> Odnośnie
> sformułowania "usługi IRC w Polsce" jest ono jak najbardziej
> prawdziwe, a raczej było, gdyż w momencie rejestracji tej domeny
> _jedyną_ siecią IRC w Polsce była sieć EFNet, która w
> międzyczasie rozpadła się na EFNet (strona amerykańska) oraz
> IRCNet (głównie Europa). Z tego powodu też, rozumienie
> leksykalne, dosłowne, tego zdania jest błędne z powodu
> zmienionych warunków. Sens zaś powinno się odczytać w tym
> momencie jako "uslugi IRCNet w Polsce", co zresztą jest dokładnie
> opisane w wyżej wymienionych zasadach dot. irc.pl.
M.in. to wlasnie mialem na mysli uzywajac okreslenia "proba
przywlaszczenia". Ta domena nie "nalezala" do sieci IrcNet, lecz miala
sluzyc wszystkim zwiazanym z IRC'em, byla przeznaczona ogolnie
dla IRC w Polsce, a nie dla tej konkretnej sieci.

> Ku mojemu zdziwieniu, NASK nie uznał korespondencji z p.
> Mariuszem Dziakowiczem (który zażyczył sobie rejestracji
> poddomeny bofh.irc.pl) za wystarczające wyjaśnienie odmowy
> rejestracji. Nie uznał też, jak widać, regulaminu, jakim się
> rządziła domena irc.pl
Powtorze: w momencie zgloszenia do rejestracji (97-10-10) domeny
bofh.irc.pl nie istnial jakikolwiek regulamin irc.pl.

> oraz nie uznał za stosowne skorzystać z
> prawa _właściciela_, jak sam zaznacza,
Nie jestesmy wlascicielem domeny irc.pl. Klamstwem jest, jakobym
kiedykolwiek zaznaczal, ze jestesmy. To jest domena publiczna, a nie
jakiejs firmy, instytucji.

> domeny irc.pl w celu
> _zasugerowania_ konieczności bądź to zmian zasad, bądź
> zarejestrowania poddomeny bofh.irc.pl i przekazania delegacji p.
> Dziakowiczowi.
Kilkakrotnie pisalem cos typu "po raz kolejny bardzo prosze o
zarejestrowanie im tej domeny; i nalegam". Bez skutku. Czyli mija sie
Pan z prawda stwierdzajac, ze nie "sugerowalismy"...

> Zamiast tego z dnia na dzień _zabrał_ delegację i
Operacja zmiany delegacji zajela kilka minut. Nie widze powodu, dla
ktorego mialbym robic to np. przez tydzien. Mialbym stawiac po dwie
literki dziennie? Sorry, ale ponizej pisze juz powazniej...

> przeniósł ją do siebie (zapominajac o rekordach MX, czym utrudnił
> komunikację niemal 800 osobóm posiadającym te aliasy),
Tu nalezy sie wyjasnienie, co sia dzialu z tymi MX'ami. (Przepraszam, ale
zacytuje samego siebie z jakiegos poprzedniego maila. Poslalem juz
kilkadziesiat mail i sila rzeczy juz sie powtarzam...)
<------------------------------------------------------------------------->
Gdybym wpisal do konfiguracji sendmaila "Cwpl" i odpowiedni rekord MX dla
pl, to mialbym fajny adres. Bo czyz nie wygladalby dobrze w postaci
mirek_at_pl? Domena irc.pl jest domena funkcjonalna (jak np. edu.pl;
mirek_at_edu.pl?), wiec w pierwszym odruchu uznalem MX'y w irc.pl za dosyc
"niesmaczne". Po "chwili" dowiedzialem sie, do czego one sluzyly i
natychmiast je wpisalem. To bylo na tyle wyjasnien "w temacie" tych MX'ow.
<------------------------------------------------------------------------->

Rekordow MX nie bylo przez kilka godzin. Byla to moja wina i przepraszam
za ten blad i bedace jego wynikiem "zawirowania".

> zaś o
> samym fakcie łaskawie poinformował _już byłego_ administratora
> domeny irc.pl.
Ponownie powtorze sie i zacytuje sie z maila kierowanego do Pana...
<------------------------------------------------------------------------->
W jakims mailu wyjasnialem powod, dlaczego jednoczesnie poslalem do was
tamtego maila i zmienilem delegacje... Chodzilo o to, ze bralem pod uwage
to, ze pozniej nie bede mogl zrobic transferu danych o irc.pl z waszych
name serwerow, bo zablokujecie AXFR. Nie moglem dopuscic, aby dane
zniknely z domeny, lub byly nieaktualne. Mialem troche doczynienia z
adminami ircowymi. Sorry, wybacz, ale bralem pod uwage mozliwosc
wredziochy z waszej strony. Nie bierz tego do siebie, ale takie wlasnie
byly powody takiej akcji...
<------------------------------------------------------------------------->

> Pikanterii sprawie dodaje fakt, że głównym i jedynym
Nie jedyny. Odmowa rejestracji wobec braku regulaminu oraz przywlaszczenie
domeny funkcjonalnej irc.pl. Takie byly powody.

> jak do tej
> pory argumentem NASK w tej sprawie jest zarzut
> (niesłuszny zresztą),
Sluszny. Ponownie powtorze: regulamin pojawil sie w miesiac, dwa po
zgloszeniu do rejestracji bofh.irc.pl.

> że nie są/nie były znane zasady rejestracji poddomen w
> domenie irc.pl, podczas gdy NASK sam dopiero dziś ujawnił swoje
> zasady dotyczące domeny pl. po kilkumiesięcznym okresie
> nieobowiązywania żadnych zasad
A to jest nowosc! Kto zdecydowal, ze przez "tamte" kilka miesiecy nie
obowiazywal zaden regulamin? Nic mi o tym nie wiadomo, a gdyby mialo
tak byc, to dowiedzialbym sie o tym pierwszy...

> i rejestrowaniu takich kwiatków,
> jak www.pl. czy poczta.pl.
Zostaly zarejestrowane zgodnie z regulaminem.
A wlasciwie, to o czym tu dyskutujemy? O regulaminie NASK, czy
o domenie irc.pl?

> Niemniej jednak liczę na to, że jest to swego rodzaju
> nieporozumienie, które może zostać wyjaśnione na drodze
> pokojowej, bez uciekania się do rozwiązań siłowych metodą faktów
> dokonanych.
Mam dokladnie taka sama nadzieje. Jestem otwarty na wszelkie kompromisy.

> Pozdrawiam pracowników NASK, którym ta sprawa na pewno nie jest
> miła,
Racja... Prosze wierzyc, ze nie bylo to nic przyjemnego i milego.

Klania sie
-Mirek