Re: IRC.PL - powazne zaklocenia

Autor: Tomasz R. Surmacz (tsurmacz_at_spamfilter.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 04 Feb 1998 - 22:25:06 MET

Sławomir Białek <civic_at_rhino.silesia.linux.org.pl> wrote:
: Ja już nie wiem komu wierzyć...

: [civic_at_rhino lock]$ host -t mx irc.pl bilbo.nask.org.pl
: irc.pl mail is handled (pri=20) by hermes.sgh.waw.pl
: irc.pl mail is handled (pri=20) by okapi.ict.pwr.wroc.pl
: irc.pl name server arwena.nask.waw.pl
: irc.pl name server bilbo.nask.org.pl
: [civic_at_rhino lock]$

: Domenę zabrali... może mieli powód, może nie. Ale aliasy powinny działać
: nadal.

: [civic_at_rhino civic]$ telnet okapi.ict.pwr.wroc.pl 25
: MAIL FROM:civic_at_silesia.linux.org.pl
: 250 civic_at_silesia.linux.org.pl... Sender ok
: RCPT TO:civic_at_irc.pl
: 553 civic_at_irc.pl... civic_at_irc.pl - address no longer valid, domain delegation
: moved to NASK. More info: http://www.irc.pl/aliasy/. Complaints: dns_at_nask.pl

: Z całą moją nienawiścią do NASKu, trzeba jednak stwierdzić, że
: aliasy zostały zablokowane przez byłych adminów irc.pl.
: Nawet chyba rozumiem czemu tak zrobili, ale...

Wyjaśniam.

Wczorajsze przeniesienie zarządzania domeną IRC.PL z serwerów okapi i
akson na serwery NASK zostało przeprowadzone przez NASK bez poinformowania
o tym fakcie. Informacja pojawila sie dopiero PO przeniesieniu domeny.
NASK przenoszac bez zadnego uprzedzenia delegacje domeny na swoje serwery
i kopiujac dotychczasowa zawartosc domeny nie pomyslal o tym, ze oprocz
IN A i IN CNAME, ktore sa standardowo widoczne po 'host -l', moga tam byc
jeszcze jakies IN MX na cala domene. *Mimo*, ze w opisie czemu sluzy(la)
domena irc.pl jest i bylo wyraznie napisane, ze do administrowania siecia
ircnet i do obslugi aliasow @irc.pl.

Piotr Kucharski zostal poinformowany o zmianie delegacji wczoraj o
12:47. W momencie poinformowania, delegacja JUZ zostala przeniesiona,
a wiec rekordy MX nie dzialaly wczesniej, albo od poczatku dnia, albo
od wieczora dnia poprzedniego. Po zauważeniu faktu braku MX-ów NASK
przywrócił je, informując o tym Piotra o 16:03, nie martwiąc się jednak
tym specjalnie, gdyż serwer DNS został przeladowany dopiero ok. 19.30.
Więc do 19:30 (albo dłużej), a wiec co najmniej 7 godzin (lub 24 godziny,
jesli od poprzedniego dnia) aliasy nie działały z winy NASK.

Natomiast co do sytuacji obecnej:

Serwery na okapi i aksonie istotnie zostały przekonfigurowane,
aby nie przyjmować poczty na @irc.pl. Skoro "obsluga
irc.pl zostaje przeniesiona na nasze [NASK] name serwery"
(http://akson.sgh.waw.pl/~chopin/ircpl/list19), to nie bardzo rozumiem,
dlaczego okapi i akson nadal tę domenę mają obsługiwać? Skoro już
raz zostało to zepsute przez NASK, to jaka jest gwarancja, że znów za
chwilę się nie okaże, że coś jest znów nie tak, a wszyscy użytkownicy
ponownie bedą mieli pretensje do mnie i do Piotra? W tej chwili domena
irc.pl jest całkowicie poza naszą kontrolą, a tryb, w jakim zostało
to zrobione przypomina napad z rozbojem. Nie mam osobiście zamiaru
oszukiwać użytkowników domeny, że wszystko jest OK, ani zajmować się tą
domeną, skoro ona do administrowania serwerami irc w Polsce już nie służy.

Co więcej - konieczne będzie przekonfigurowywanie adresów wszystkich
do tej pory wpisanych serwerów IRC i aliasow wskazujacych na
najblizsze serwery (krakow.irc.pl, wroclaw.irc.pl, itd.), bo skąd
pewność, że od jutra np. poznan.irc.pl nie zostanie zmieniony na
irc.<pewna-fima-komercyjna-od-ktorej-to-wszystko-sie-zaczelo>.pl?
Łączenie się serwerów ze sobą bazuje na nazwach komputerów i jeśli
administratorzy IRC nie mogą być pewni, co się w tej domenie dzieje,
to jedynym wyjściem jest zmiana adresów na takie, co do których mogą
mieć taką pewność. Kto zagwarantuje, ze podobnie nie stanie sie znow z
rekordami MX dotyczacych aliasów @irc.pl, gdy jakis nahalny uzytkownik
zdegustowany odmowa rejestracji aliasu dupa-blada_at_irc.pl pojdzie na
skarge do NASK, a ten ponownie cofnie delegacje MX-ow, tlumaczac sie
jakimis sobie tylko znanymi zasadami?

Podsumowujac:

Skoro NASK zadecydowal autorytatywnie o przeniesieniu obslugi domeny, to
powinien ja teraz obslugiwac. W pelni. Ja nie mam zamiaru nadstawiac
karku za kolejne pomysly NASK dotyczace tej domeny, wprowadzane w
trybie natychmiastowym, bez informowania zainteresowanych[1] i bez prawa
odwolania. Przykro mi, ze dotyka to tak liczna grupe uzytkownikow tych
aliasow (ok. 800 osob), ale uczciwiej jest od razu przeniesc obsluge do
NASK, skoro NASK sobie tego zyczy i dysponuje srodkami pozwalajacymi na
realizacje takich zamierzen, niz oszukiwac, ze wszystko jest w najlepszym
porzadku, czekajac w niepewnosci co sie stanie dalej.

Tomek

[1] *PRZED* dokonaniem zmian - zeby nie bylo niedomowien.

--
 _________
(_   _' __) Tomasz R. Surmacz *--* Work:(071)320-2752 tsurmacz_at_ict.pwr,wroc.pl
  |__(____/ For PGP key finger tsurmacz_at_asic.ict,pwr,wroc.pl *---* irc: TomekS