Re: O checiach pewnej firmy

Autor: Jacek Niwicki (yyniwick_at_cyfronet.krakow.pl)
Data: Fri 12 Dec 1997 - 22:33:46 MET

Jaroslaw Rafa wrote:

> Akurat czytalem te ustawe, i pliki tego typu jak /etc/passwd takiemu
> obowiazkowi nie podlegaja - jest na to odpowiedni punkt, ktorego brzmienia w
> tej chwili nie pamietam,

Owszem jest, ale przy odrobinie zlej woli mozna go wyinterpretowac na
niekorzysc zdrowego rozsadku.....

> Swoja droga o ile pamietam nie ma tam tez przepisu, ze bez zgody obywatela nie
> mozna tworzyc baz zawierajacych jego dane

Art. 23. 1 Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
1) osoba, ktorej dane dotycza, wyrazi na to zgode, chyba ze chodzi o
usuniecie dotyczacych jej danych,
2)...... prawde mowiac dalej jest pewne oslabienie

Art. 24 ... administrator ... jest obowiazany poinformowac te osobe o:
1) ... adresie swojej siedziby, a w przypadku gdy administratorem jest
osoba fizyczna - miejscu swego zamieszkania oraz imieniu i nazwisku
[trace swja prywatnosc... J.N]
2) celu zbierania danych, a w szczegolnosci o znanych mu w czasie
udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach
odbiorcow danych [ ??????]

Nie chce tu polemizowac, ale jak wspomnialem przy trudnych do
przewidzeniach sytuacjach da sie niestety ustawe wykorzystywac zupelnie
nie w tym celu w jakim zostala ona w zamysle Ustawodawcy skonstruowana.
Mam nadzieje, ze Generalny Inspektor Ochrony Danych, wedlug ustawy
bedzie sie wyroznial wysokim autorytetem moralnym i bedzie posiadal
wymagane zgodnie z ustawa odpowiednie doswiadczenie zawodowe.

I na koniec uwaga osobista : Niestety ani ja, ani wielu moich znajomych,
i jak sadze wiekszosc czytelnikow tej listy NIE moze zostac Generalnym
Inspektorem bo:
moze nim byc "kto lacznie spelnia nastepujace warunki:
1) jest obywatelem polskim i stale zaieszkuje na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej,
2) wyrownia sie wysokim autorytetem moralnym,
3) posiada wyzsze wyksztalcenie PRAWNICZE oraz odpowiednie doswiadczenie
zawodowe,
4) nie byl karany za przestepstwo"
 Art. 8 ustawy

1 - OK, 2 - OK, 3 - OK, 4 - OK (????) (nie mam pod reka
definicji prawnej co to jest przestepstwo)

Pozdrowienia cieple dla wszystkich
(jn) Jacek Niwicki :)
     mailto: yyniwick_at_cyfronet.krakow.pl
 lub mailto:J.Niwicki_at_cyfronet.krakow.pl