Re: Internetowa Ksiazka Teleadresowa

Autor: Marek Jedlinski (eristic_at_gryzmak.lodz.pdi.net)
Data: Thu 03 Jul 1997 - 23:00:02 MET DST

Jaroslaw Rafa said this about Re: Internetowa Ksiazka Teleadresowa:

>Tzn. rozumiem ze Twoj filtr filtruje po adresach "From", z ktorych przychodza
>spamy?

To tez, ale nie tylko - przede wszystkim dlatego, ze zawartosc pola "From" jest
w wiekszosci spamow zwodnicza - bardzo czesto sa to adresy fikcyjnych
uzytkownikow duzych providerow, np. @aol.com lub @compuserve.com - a wyrzucanie
do /dev/null *wszystkich* listow z tych domen to lekka przesada ;)

Procmail moze filtrowac na podstawie dowolnego pola w nagowku wiadomosci, a
takze na podstawie tekstu w tresci listu - mozna wiec zrobic wlasciwie wszystko.
Moj filtr oglada np. zawartosc pol "Reply-To" i "Received", w ktorych czesto
kryja sie elementy umozliwiajace jednoznaczna identyfikacje spamu. Przyklady:

- niepoprawne numery IP w polu "Received" - najcz. [000.000.000.000] albo czlony
numeru IP > 255

- stringi identyfikujace programy do spamowania (floodgate, extractor itd - te
programy lubia wpisywac swoje "sygnaturki", ktore latwo wylowic)

- puste pole "To" (!)

- pole "Reply-to" z tekstem w stylu no_at_reply lub podobnym

- naglowek X-Distribution: Mass (albo "Bulk" - ten ostatni jest automatycznie
dodawany przez nowsze wersje Pegasus Mail kiedy liczba adresatow przekracza
pewna wartosc - a spammerzy lubia uzywac PMaila bo jest za darmo...)

- pole "Subject" tez czesto zdradza spammerow - niewiarygodne, ilu z tych
idiotow nadal uzywa tematow takich jak DO NOT DELETE albo READ THIS albo FAST
CASH, w dodatku obramowane licznymi $$$ i !!! - takie maile od razu ida do
kosza.

- wlasciwy tekst listu - spamy czesto zawieraja powtarzajace sie stringi typu
"removal instructions at the end of message", ktore w polaczeniu z innymi
"znakami" zpamu pomagaja w automatycznej identyfikacji. Dodatkowo, dostalem
sporo smieci zaczynajacych sie od "Dear Friend," - nikt normalny/znajomy tak nie
napisze, wiec kazdy list z takim wierszem na poczatku tez trafia do smietnika...

I tak dalej. Zawsze co kilka dni jakis spam sie przedostanie przez wszystkie
zapory, ale dwa na tydzien to nie dwa-trzy dziennie, a niektore z nich potrafia
miec po kilka(-nascie) kb...

No to jeszcze obiecane adresy:

http://www.faqs.org/faqs/mail/filtering-faq (filtrowanie poczty - FAQ -
najlepszy tekst na poczatek)

http://www.tezcat.com/~gbyshenk/ive.been.spammed.html (bardzo dobrze napisany
zestaw sugestii co do radzenia sobie ze smiaciami w poczcie)

http://www.best.com/~ariel/nospam/ (SpamBouncer - gotowy filtr w .procmailrc)

http://www.iki.fi/~era/procmail/links.html (rozmaite odnosniki dot. programu
procmail)

marek jedlinski

--
Marek Jedliński  (Klucz publiczny PGP/finger)
UŁ, Instytut Anglistyki, tel/fax (42) 366337