Cos na temat Ternetu c.d.

Autor: Jaroslaw Rafa (raj_at_ux.wsp.krakow.pl)
Data: Thu 05 Jun 1997 - 11:49:46 MET DST

A oto obiecane odpowiedzi na tekst w sprawie Ternetu.

--
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa

From: darecki_at_toto.ternet.pl (Dariusz Margas)
Newsgroups: pl.fidonet.bramka
Subject: Gdzie po kase czyli historia Ternetu na skroty......
Date: 18 May 1997 02:05:30 GMT

Hej.....

 Dawno nie bylo mnie w fido, w bramce cisza, postanowilem podeslac cos
ciekawego.......

 Bedzie to "Historia rozpadu Ternetu na skroty, czyli jak szybko zarobic
60 baniek" :)

UWAGA *
-------
Jesli kogos nie interesuje historia Ternetu, a chce zarobic, niech
zacznie czytac od konca :)
-------

 Do napisania tego tekstu sklonilo mnie po czesci pewne zainteresowanie ta
sprawa ze strony wielu osob (w koncu Ternet mial sporo klientow), ale
przede wszystkim pewien tekst krazacy w sieci fido, ktorego fragmentami
bede sie tu poslugiwal. Autora chyba nie musze przedstawiac.

 Jak zapewne wszystkim juz wiadomo, siec Ternet rozpadla sie. Czesc tzw.
"oddzialow" (wlasciwie praktycznie wszystkie) dzialaja dzis pod szyldem
TopNet. Ternet SA stracil plynnosc finansowa i praktycznie zaprzestal
prowadzenia jakiejkolwiek dzialalnosci. Domene ternet.pl zakupil MediaNet.

Dosc przynudzania.....

[...]
> Sprawa Ternetu jest sprawa przykra i dla wielu osob nadal tajemnicza.
> Dlatego tez zdecydowalem sie ujawnic czesc faktow dotyczacych tej sprawy.

Szkoda ze tylko czesc. Postaram sie to uzupelnic. Autor zapewne wie dlaczego
tylko czesc - byc moze po przeczytaniu calosci inni tez beda sie mogli
tego domyslic.

[...]
> Ternet S.A. (Warszawa) okazala sie zupelnie nieodpowiedzialnym i
> nierzetelnym podmiotem gospodarczym. Dalsza wspolpraca z nimi grozila
> poszczegolnym oddzialom nie tylko narazeniem ich na spore straty
> finansowe, ale takze wplataniem sie w afere kryminalna.

Tak, na straty finansowe na pewno. "Oddzial" zwany silesia.ternet.pl nie
wplacil do kasy Ternetu SA kwoty okolo 70.000 PLN. Jak rozumiem splata
tego zadluzenia (a bylo to wymagane, o ile chcieli nadal wspolpracowac)
mogla doprwadzic do bankructwa "Marmaja" i S-ke.
Inni pozostawali za silesia nieco w tyle... no moze nie wszyscy.
Niektore oddzialy z racji braku obrotu nie mialy zobowiazan. Do nich
jednak Ternet SA takze doplacal, ale z wlasnej woli.

O "aferze kryminalnej" bedzie w dalszej czesci...

> Wszystkie dawne oddzialy Ternetu rozwiazaly umowy z firma Ternet S.A. i
> natychmiast zawiazaly nowa siec providerska "Topnet", oparta na zupelnie
> innych zasadach.

Oczywiscie ze rozwiazaly. Wiekszosc zrobila to tak - przestaly placic pod
koniec 96 roku i poczekaly az Ternet SA rozwiaze z nimi umowe. Ale brac
sieci za darmo (czyli na rachunek Ternetu SA) nie przestaly.
Zalozyly tez Topnet, tyle ze nie _po_ przerwaniu wspolpracy, ale jeszcze
dlugo przed koncem, zaraz po tym, jak przestaly placic. Ale po co mialy
sie tym chwalic? Skoro Ternet SA realizowal swoje zobowiazania wobec nich
(przede wszystkim dostarczajac siec), dostajac w zamian jedynie obietnice
zaplaty.....

> Dawny Ternet Warszawa (a wraz z nim beauty.ternet.pl) zostal odciety od
> sieci Internet za wielomiliardowe zadluzenie wobec Polpaku-T.

Nie ma czegos takiego jak "Dawny Ternet Warszawa".
Jest po prostu "Ternet-Warszawa".

 Pod koniec kwietnia wszystkie porty sieci Ternet zostaly wylaczone.
Spowodowane bylo to istotnie zadluzeniem w Polpaku-T. Tyle, ze nastapilo to
na wlasna prosbe Ternetu SA. Wcale nie przyszlo to latwo. Okazalo sie, ze
Polpak-T pomimo zadluzenia... nie chce wylaczac tych portow(!).

Udalo sie jednak i porty zostaly wreszcie wylaczone (po kilku dniach).

Prosba ta byla podyktowana koniecznoscia zatrzymania narastajacego dlugu,
bo w koncu na ile mozna sie dac wydoic ?

Zadluzenie to nie jest wielomiliardowe (nawet gdyby nic nie zostalo
zaplacone od poczatku wspolpracy z siecia Polpak-T, to i tak chyba
byloby to ponizej 2 starych miliardow) i jest nizsze od zadluzenia
"oddzialow" wobec Ternetu SA. Okolo 70% zadluzenia stanowia nie zaplacone
oplaty za porty "oddzialow" w okresie, w ktorym nie placily (czyli od
poczatku 97 roku).

Wylaczenie odnioslo skutek - czesc dlugu udalo sie odzyskac. "Oddzialy" z
rozkosza splacily zadluzenie wlasnych portow, no i oczywiscie przestaly
brac sobie siec za cudze pieniadze (nie, nie nazwe tego po imieniu :) ).

> Do NASKu tez nie moze sie wpiac, poniewaz zalega mu z platnoscia kilku
> miliardow od prawie roku.

Dlug w nasku nie ma wiele wspolnego z zaistniala sytuacja, a jego
pochodzenie jest nieco bardziej skomplikowane.

Jak jednak myslicie - kto uzywal sieci za ktora jest owy dlug?
Biuro na Basniowej ?

> Wszystkie pozostale oddzialy funkcjonuja nadal, jednak pod nowymi nazwami.
> Wszedzie w miejscu, gdzie bylo slowo "ternet", obecnie jest slowo "top",
> czyli np. zamiast www.silesia.ternet.pl jest teraz www.silesia.top.pl;
> zamiast deg_at_krakus.ternet.pl jest deg_at_krakus.top.pl.

Taak.. dokladnie tak jest. A deg_at_silesia.ternet.pl to teraz
deg_at_top.pl.....

> Ternet S.A. zastosowal po raz pierwszy w historii polskiego Internetu
> szantaz na skale elektroniczna, tzn. odcial wszystkie oddzialy od
> domeny ternet.pl, pozbawiajac kilkanascie tysiecy niewinnych i
> nieswiadomych czlonkow sieci Internet, klientow dawnej sieci Ternet,
> mozliwosci korzystania z poczty elektronicznej.

Coz - nie byl to szantaz. To chyba normalne, ze jesli sie za cos nie
placi, to zwykle sie tego nie dostaje. "Oddzialy" widocznie tak dalece sie
przyzwyczaily do darmochy, ze zapomnialy poinformowac klientow ze po
pierwsze same zerwaly umowe (nie placac), na podstawie ktorej uzywaly
domeny, po drugie zostaly poinformowane o planowanym usunieciu
z domeny ze znacznym wyprzedzeniem, po trzecie wylaczenie nastapilo
jeszcze pozniej.

> Spowodowal, ze wszelkie wydatki poniesione na reklame,
> wizytowki itp. poszly na marne, poniewaz klienci sa zmuszeni do zmiany
> domen.

Mam jednak nadzieje, ze ich klienci nie zapomna zazadac zadoscuczynienia
za poniesione straty. Tym bardziej, ze "oddzialy" mialy mozliwosc
pozostania w domenie po zaplaceniu tylko czesci dlugu.

> Przeciwko firmie Ternet S.A. sa w chwili obecnej wytoczone cztery procesy
> sadowe (nieregulowanie platnosci, falszowanie dokumentow oraz prawa
> autorskie).

Szkoda ze autor nie wskazal _gdzie_ te procesy sie tocza. Mozna by bylo
je wtedy policzyc....

> Prezes w/w spolki obecnie przebywa poza granicami Polski...

Nie wiem co to za spolka "w/w", ale jesli chodzi o Ternet SA....

Waldemar Sadowski przebywa obecnie w Warszawie, niedaleko Starego Miasta
i zajmuje sie oddluzaniem spolki.

> Bardzo przykrym jest fakt, ze jeden z FidoLudkow dopuscil sie wielu
> przestepstw natury kryminalnej. Wielokrotnie probowal wlamywac sie na
> poszczegolne serwery sieci wowczas jeszcze Ternet. Jedno z tych wlaman
> niestety powiodlo sie i czlowiek ten calkowicie zniszczyl jeden z
> oddzialow (na szczescie nie byl to zaden z oddzialow administrowanych
> przeze mnie). Wszystkie proby wlaman mamy solidnie udokumentowane i
> napewno nie puscimy tego plazem.

Ach.. jej (!)....

Skoro jednak autor jest taki pewny siebie, to proponuje spotkanie oko w
oko w sadzie (w sądzie).

Deg: Podeslij mi snail-mailem wydruk tekstu wyslanego przez Ciebie do...
wiadomo gdzie ten tekst zostal wyslany. Nie bede sie wyglupial i szukal
swiadkow, ale jesli sam napiszesz mi oswiadczenie, ze jestes jego autorem
i co z nim zrobiles, to sie na pewno tam spotkamy.

> "Dzieki" tej osobie
> kilkanascie tysiecy Internautow zostalo pozbawionych swojej poczty poprzez
> rozp*.* wpisow MXow dla poszczegolynch poddomen. Osoba ta byl Darek Margas,
> administrator beauty.ternet.pl, pozniej takze administrator Ternetu
> Warszawa.

Deg: To nie bylo "rozp*.*", to o to chodzilo, zeby nie bylo u Was poczty
w domenie ternet.pl, skoro za to nie zaplaciliscie.

> W chwili obecnej dziala juz 12 oddzialow sieci Topnet, a serwer
[...]
[a w tym miejscu wywalilem troche reklam - w koncu to fido]
> oraz stopniowemu polepszaniu sie jakosci swiadczonych uslug.
> Grzegorz (deg_at_top.pl)

  Skoro podpisane deg_at_top.pl, to moze popatrzmy co robil deg?
Nie lubie kogos opluwac, ale jeden fakt wybitnie mi sie nie spodobal...

 Osiemnastego kwietnia deg_at_silesia.ternet.pl przyslal takiego maila do
hostmaster_at_nask.pl:
-------------------

-------------------

Nie musze chyba dodawac, ze zarowno "toto" jak i "pie" mialy sie dobrze.
Hostmaster niestety dal sie nabrac (nie sadzil, ze ktos moze sie tak
zachowac) i przestawil delegacje.
Dziwnym trafem w tym samym czasie na komputerze silter.silesia.ternet.pl
(a wlasciwie silter.silesia.top.pl) pojawily sie konta o nazwach darecki,
borun, wsad - czyli ja i dwoch prezesow.
Wyjasnilo sie dopiero w DNSie - informacje serwowane przez siltera (na
ktorego wlasnie nask przestawil delegacje ternet.pl) wskazywaly, ze
poczta adresowana na "user_at_ternet.pl" ma isc wlasnie do nich.

Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie jest jasne, ze chodzilo o kradziez poczty.

W Poniedzialek (21.04) delegacja wrocila na miejsce i zabawa deg'a sie
skonczyla :)

[od tego miejsca juz nie deg..]

> Dzisiaj rozmawialem z jednym z ludkow pracujacych w Ternecie. Okazalo
> sie ze wszystkie odzialy zostaly "wycyckane" z kasy przez odzial Warszawski
[...]

To chyba byl "ludek" z TopNet'u i dlatego informacje niezbyt scisle...

== ** ===

No dobra, obiecalem jeszcze 60 baniek :)
Wlasciwie to nie calkiem tak - mozna po prostu dostac nagrode
( o ile ktos lubi byc "donosicielem").

Tak sie jakos skladalo, ze poza Warszawa, wskutek powielonego bledu,
"oddzialy" dzialaly bez koncesji.

Tu wyjasnie ten " " na oddzialach. Otoz firma ma oddzialy, kiedy np.
gdzies "daleko" pracuja ludzie zatrudnieni na etatach w tej firmie.
Znaczy to, ze jesli np. firma Ternet SA zatrudnia w Szczecinie (lub
gdziekolwiek) prezesa oddzialu szczecinskiego i powiedzmy 2 pracownikow,
to oni sa wlasnie oddzialem.
Nie moze jednak byc oddzialem osobna firma (!)

Przypuszczalnie wlasnie nazywanie tych firm "oddzialami" ukrylo ten blad.

Firmy te prowadzily dzialalnosc operatorska nie majac
koncesji/zezwolenia, bo wydawalo im sie, ze skoro nazywaja sie
"Ternet-cos tam" i do tego jeszcze "oddzialem", a Ternet SA ma zezwolenie,
to im tez wolno. Ano nic bardziej blednego.

Prowadzenie takiej dzialalnosci bez koncesji/zezwolenia jest przestepstwem
zagrozonym spora kara (wakacje w kratke), ale faktem jest tez ze chyba
Ministerstwo Lacznosci nikogo za to nie scigalo, a teraz jest nowe
ministerstwo i tez pewno sie nie ruszy......

Jest jednak jeszcze cos.....

Firmy te ("oddzialy") wystawialy faktury VAT.
Wpisywaly tam za uslugi operatorskie 7% (64.2). Wszystko byloby OK, gdyby
byla koncesja, ale nie ma.

Tak wiec teraz maja do wyboru:

* Nie przyznawac sie do wykonywania dzialalnosci operatorskiej
* Przyznac sie zatem do wystawiania lewych faktur
  (lewych, bo za faktycznie niewykonywane uslugi)
* Odpowiadac karnie (tylko ze skarbowego)
* Zaplacic roznice VAT'u z kara.

albo:

* Przyznac sie do wykonywania dzialalnosci operatorskiej
* Nie przyznac sie do wystawiania lewych faktur
* Odpowiadac karnie (ze skarbowego i lacznosci razem)
* Zaplacic roznice VAT'u z kara.

Zobaczymy co wybiora....

Ale to jeszcze nie wszystko.....

Klienci ktorzy wzieli takie faktury (7%) juz w tym roku i odliczyli sobie
ten VAT, beda musieli..... Co beda musieli?

Ano beda musieli zaplacic ten VAT ponownie i do tego tez z kara (!).
Sadzac z wypowiedzi deg'a jest ich kilkanascie tysiecy......

A teraz gdzie po kase.
Ano prosto do Izby Skarbowej. Jest pewna szansa dostac nagrode - jak duza
to szansa nie sprawdzalem.

I to byloby na tyle......

ps. Moze niech ktos to postnie do internet.pol ?
    (ja sie na razie do fido nie wybieram, chociaz kto wie...)

darecki_at_ternet.pl