Re: AltaVista i inne przeszukiwarki

Autor: Jaroslaw Zielinski (jz_at_it.com.pl)
Data: Wed 05 Feb 1997 - 16:41:33 MET

Zbigniew S. Borowiec wrote:

HotBot wyszukuje dzis, 5 lutego 1967, w domenie .pl 200.862 dokumentow.
Ile znajduje w niej AltaVista?

Czy AltaVista korzysta z <META> tak jak Infoseek, to znaczy, czy mozemy
wyszukac autor:Kowalski, jesli na serwerze mamy <meta name="autor"
content="kowalski"?

> Następny krok, to lokalizacja takiego serwisu. Lokalizacja to nie tylko
> polonizacja interfejsu, ale i polskie znaki w zapytaniu itp. problemy
> jakie już widziałem, że są dyskutowane na tej liście. Napewno są jakieś
> inne przemyślenia, uwagi będę za nie wdzięczny próbując z ludźmi z
> AltaVisty podjąć się spełnienia waszych oczekiwań.

Porponuje:
1. Polonizacja formularza wyszukiwawczego.
2. Polonizacja komunikatow bledow, odpowiedzi.
3. Dodanie obslugi polskiej fleksji (konieczne).
4. Dodanie mozliwosci korzystania ze slownika wyrazow bliskoznacznych
(przydalo by sie).

> I na zakończenie, oprócz prób ustalenia jednak pojedyńczego standardu
> kodowania stron ISO-8859-2 mimo, iż jakoś nie ma zwolenników jednak
> powinno w końcu zastąpić strony przekodowywane na 6 sposobów, co
> sądzicie na temat katalogowania stron na podstawie metainformacji
> zawartej na stronach - patrz projekt Harvest?

Rozpoznawanie standardu polskich znakow na podstawie <charset> byloby
dobre. Mysle, ze jednak trzeba podejsc do tego prosciej: idenksowac
strony w przyjetym standardzie ISO Latin 2, posiadajace wpisany
<charset>, a nawet TYLKO TAKIE strony. Bylby to dodatkowy argument na
rzecz wprowadzenia na swoim serwerze ISO.

Mysle, ze generalny problem z AltaVista byl/jest taki, w porowaniu z
HotBot, ze AltaVista to wielkie publiczne demo mozliwosci komputerow DEC
Alpha, natomiast HotBot to komercyjna usluga wyszukiwawcza, majaca
zamiar utrzymywac sie z reklam. Roznica ta powoduje inne podejscie. Czy
tworzenie mirrorow w Australii, w Szwecji i jak rozumiem w Polsce to
zmieni? W Polsce tez juz mamy pare uslug wyszukiwawczych i kolejna musi
byc znacznie od nich po prostu lepsza; tu nie wystarczy postawic
odpowiednio silny komputer. Jesli nie bedzie, to mozna ciagle korzystac
z HotBot, co nawet uzywajac modemy 14.4 nie jest specjalnie trudne.

Jaroslaw Zielinski
http://winter.it.com.pl/hotbot.htm - Wyszukiwanie w HotBot