Re: TelePies... kto i jak powinien dac komunikat o nieczynnosci sieci...

Autor: Piotr Bala (bala_at_phys.uni.torun.pl)
Data: Tue 03 Dec 1996 - 08:58:57 MET


Jan Rychter (jwr_at_icm.edu.pl) wrote:
:
: Popieram, doskonaly pomysl. Moze i inne MANy sie dolacza ? (na razie
: pojawiaja sie czasem ogloszenia tylko z Lodzi i z Poznania).
: A moze i ICM TICKET sie pojawia :-)
:
: --J.

Uwazam ze juz czas by operatorzy zaczeli informowac klientow o tym co
sie dzieje w sieci.
Dla przykladu:
wczoraj (tj. 2.12.1996) mialem klopoty z ftp.pg.gda.pl, (40% pakietow
ginelo). Wyslalem mail do lokalnego operatora (TORMAN), po jakims czasie
dostalem mail od NASKu, ze to nie ich sprawa a Politechniki Gdanskiej i
oni (NASK) nie maja na to wplywu. Na koncu listu byl jeszcze adres
e-mailowy do operatora na Politechnice Gdanskiej.

O ile lokalny operator poczul sie do wyjasnienia sprawy i przekazal ja
temu od ktorego KUPUJE routing o tyle NASK nie poczul sie do wyjasnienia
sprawy do konca, zaslaniajac sie brakiem kompetencji. A wydaje mi sie ze
POWINIEN sprawe wyjasnic do konca, i byc moze wyslac TICKET (czy
informacje, bo faktycznie powinien to byc TASK Ticket).
Zamiast adresu e-mailowego operatora PG powinienem po prostu otrzymac
wyjasnienia od NASKu czy TORMANu, albo tez bezposrednio od operatora PG
czy TASKu.

Wydaje mi sie ze pieniadze placone za dostep do internetu operator
powinien rowniez zapewniac obsluge klienta, wlasnie w przypadku sytuacji
awaryjnych. Z drugiej strony zdaje sobie sprawe ze np NASK nie jest w
stanie monitorowc wszystkich polaczen i z tego powodu POWINIEN dbac o
wspolprace z uzytkownikami by ci mogli informowac o trudnosciach.

Widzialbym tutaj np. numer infolini NASKu (0 800 -.......), bo obecnie
zglaszanie takich usterek bije mnie po kieszeni (tym bardziej ze jest to
w moim przypadku rozmowa miedzymiastowa).

W sprawie ticketow wystawianych przez innych niz NASK operatorow
NASK zaslania sie faktem ze sa to odrebne instytucje (przyponimam ze
czesc dziala nadal w ramach zezwolenia operatorskiego NASKu) co jest po
czesci prawda.
Z drugiej strony slyszelismy juz wiele na temat zasad oplat (slabszy
placi silniejszemu) i proponuje by NASK po prostu zawarl odpowiednia
klauzule w umowach z innymi operatorami (takie to proste). Zreszta juz
gdzies na serwerze WWW NASKU widzialem przepisy (czy zalecania)
mowiace o tym kiedy powinien byc wystawiany TICKET.

Do rozwazenia jest rowniez sprawa tego czy zeczywiscie wszystkie
informacje powinny trafiac na liste pl.internet.komunikaty, czy tylko te
ktore moga miec potencjalne znaczenie dla szerszej grupy uzytkownikow.
Byc moze rozwiazaniem tutaj moze byc tworzenie MANowskich zrodel
informacji o trudnosciach w sieci (przykladem tego
jest gopher://gopher.cs.torun.pl/00/news).

Zdaje sobie sprawe z tego ze w chwili obecnej operatorzy moga nie byc
przygotowani do takiej obslugi klientow (niech ci ciesza sie ze siec
w ogole dziala) ale chyba jest pora by sytuacje zmieniac.
W Toruniu (jak pokazuje to przyklad na poczatku) po szeregu
nagabywan i listow udalo sie jako tako dzialajacy model wypracowac.
Mysle ze jusz czas by taki model wypracowac dla calego srodowiska i
to w interesie zarowno klientow jak i operatorow sieci.

-- 
Piotr Bala (bala_at_phys.uni.torun.pl)
Instytut Fizyki UMK Torun


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 16:01:21 MET DST