Re: Nowe domeny (bylo: Znowu DNS) w .

Autor: Janusz A. Urbanowicz (alex_at_p327.phys.uni.torun.pl)
Data: Fri 29 Nov 1996 - 16:50:57 MET

In article <01bbddfc$e5757d80$0d8ae7ce_at_default>
"S.D." <nyce_guy_at_irc.pl> writes:

   Janusz A. Urbanowicz <alex_at_eris.phys.uni.torun.pl> wrote in article
   <m33extvz0h.fsf_at_eris.phys.uni.torun.pl>...

    "S.D." <nyce_guy_at_irc.pl> writes:

> [...]

   Janusz:

> Nie. Wez na przykład taką firmę jak ta dla której pracuję w tej chwili:
> Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Toruń. Firma się nie będzie
   rozrastać
> i zakłądać oddziałow, w skrócie nazywa się PEC Toruń, i dziwnym trafem
   domenę
> ma pec.torun.pl. Wg twojej argumetacji powinnismy sobie założyc pec.pl.
   Tylko Po co ?
> 9/10 firm rejestrujących się w pl nigdy nie założy oddziału,
> a zajmie miejsce w DNS i narobi tamże bałąganu. DNS jest dla komputerów,
   nie
> ludzi.

   Ja:

   To chyba nieporozumienie.

   W Waszym przypadku domena pec.torun.pl mozna doskonale zastapic
   torunpec.pl i tez by bylo dobrze albo torun.pec.pl i jeszcze lepiej bo
   spojnie jescze warszawa.pec.pl i gdansk.pec.pl

A ja się znowu pytam, po co mnożyć byty ponad potrzebę (brzytwa Ockhama). Nasz
PEC (i inne chyba też), jest przedsiębiorstwem będącym włąsnością miasta,
Celem jego działaności dest dostarcznie c.o. i c.w.u. mieszkańcom tego miasta
i wszytskie obowiązki z tego wynikające (np dbanie o sieć i t p d, zresztą po
co wpisuję to co kiedyś wklepałem na http://www.pec.torun.pl/ ) Jako takie
idealnie wpasowuje się w regionalny schemat domenowy. Idźmy dalej. Może gdyby
pec.torun.pl to była jednyna subdomena w torun.pl to bym inaczej patrzyl). Ale
w torun.pl mamy man.torun.pl (miejska sieć komputerowa TORMAN), loiv.torun.pl
( IV Liceum Ogólnokształcące), uni.torun.pl - UMK (zresztą tą domeną
zarządzający), polmozbyt.torun.pl, uw.torun.pl - urząd wojewódzki, i wiele
innych firm i intytucji toruńskich. Z czego większośc idealnie podpada pod
schemat regionalny. Jedno pytanie: jak pomieściłbyś w .pl te polskie licea
i inne szkoły które mają własny bezpośredni dostęp do internetu:

ivlotorun.pl ? torunivlo.pl ? bez sensu.

   Zreszta dzis jestescie pzostaloscia centralnego panstwoego przedsiebirostwa
   elektrycznego gdzie oddzial PEC Torun obslugiwal Torun a PEC Gdansk Gdansk
   ale moza za kilka lat bedziecie samodzielnie wlazyc z konkurencja bez
   ograniczen terytorialnych...... A wtedy co?
   Ciezko sobie wyobrazic, ale coz w koncu kiedys tak bedzie, ekonomika to
   nakazuje.

Zacznijmy od tego, że z elektrycnościa działąlnośc PEC ma tyle wspólnego, że
ciepłą wodę bierzemy z tego samego miejsca cho chłopaki z Energetyki prąd.
Kropka. Do takiego zjednoczenia jak opisujesz, nigdy nie należeliśmy, więc
nie pisz bzdur. Zresztą to jest off-topic.
Ty sobie naprawde nie zdajesz sprawy czym jest energetyka cieplna. Nie można
tak ot roszerzyć terytorium działalności. Nie jak w telefonach co pare kabli
położyć, centrale postawić i już :->. Nie ten wymiar.

   Nie wiem czy tak jak piszesz 90% firm nigdy nie otworzy oddzialow
   zamiejscowych , wiem ze 99% z nich nie ma pojecia czy wogole utrzyma sie na
   rynku ale to nei powinno im przeszkadzac w zarejestrowaniu domeny.

   Regulacje nie wpsomagaja gospodarki, regulacja DNS internetu nie wspomoze
   internetu.

Ale też mu nie przeszkodzi. Gdyby było tak jak piszesz, trzeba by praktycznie
wróćić do stanu sprzed powstania DNS - bo do tego by się sprowadzało
postulowane przez ciebie rejestrowanie wszytskiego w . (albo w .pl).

   W wielkim USA gdzie nawet prawo rozni poszczegolne stany nie mowiac o
   odleglosciach nei ma domen regionalncych ani stanowych.
   Nie jest to argument ze "tak jest w USA wiec musi byc w Polsce" ale ze w
   tak duzo wiekszym kraju jest to po prostu... zbedne wiec chyba i tym
   bardziej w Polszcze.

Zacznijmy od tego że jak się u nas mówi, łżesz jak pies, bo w .us SĄ domeny
regionalne. Puszczano już tu listing więc nie będę powtarzał.

>DNS jest dla komputerów, nie ludzi.

   A komputery dla ludzi:)
   DNS zrezta jest wlasnie dla ludzi bo to ludziom trudno spamietac rzedy
   cyferek a latwiej logiczne zbitki liter.

Chodziło mi o coś innego, ale to dłuższa gadka, a szychta mi się kończy.

Ale jeszcze podsumuję. To że schemat regionalny się w usiech nie przyjął, to
nie znaczy że jest zły. W .pl mamy w tej chwili hybrydę TLD i regionów i
to działa, a więc się przyjęło. Nie wiem dalczego chcesz, żebyśmy przejęli
wszytskie wzroce z .us nie dzieląc ich na dobre i złe.

Uważąm, zę domena .pl powinna być dostępna dla firm które dysponują własnymi
sieciami, czyli w tej chwili TPNET, PSE, PKP. Domena com i podobne dla
dużych organizacji/firm z rozdziałąmi rozsianymi po całej Polsce. No i
domeny regionalne dla mniejszych firm. organizacji.

A poza tym popatrz na coś takiego: mamy toruń.pl. Wystarczy teraz zrobić
www.torun.pl i byłby to całkiem logiczny alias dla www.man.torun.pl .
Nie rozumiesz elegancji takiego rozwiązania ?

Alex

--
Janusz A. Urbanowicz, student of physics, Amiga user |finger for PGP&Geek Code
administrator of eris.phys.uni.torun.pl and pec.torun.pl domain