Re: O domenach jeszcze

Autor: Marek Pokulniewicz (mpokul_at_gmach.sejm.gov.pl)
Data: Wed 27 Nov 1996 - 14:38:13 MET

Czesc,
Czytam o tych nazwach i oczom nie wierze. Jak mala firma to ma byc
regionalnie. Jak duza to w pl. I wszyscy mowia ze dobry jest system w USA
bo jak Intel to pewnie www.inet.com. Czy bylo tak calkiem zle jak byly
domeny .com.pl .edu.pl .gov.pl ? Przeciez jesli ktos chce koniecznie miec
domene "regionalna" to nic nie stoi na przeszkodzie. Na przyklad stanowy
uniwersytet w Arizonie ma .asu.edu. Wiec moglo byc waw.edu.pl czy
krakow.edu.pl. Choc tutaj wolalbym jednolite nazewnictwo czyli jesli waw
to nie krakow (z malej litery bo to nazwa domeny a nie przejaw szowinizmu)
tylko kr albo jakos podobnie. O ile wiem to jest sposob oznaczania miast i
skroty stosowane przez linie lotnicze. Mozna wziac na wprost.
Wiec tak mialo byc na poczatku w czasie kiedy nie bylo NASK. Potem pojawil
sie NASK i ktos od nich zaproponowal inne nazwy. Nawet gdzies to bylo
opublikowane. Domyslam sie ze nawet pieniadze za to wzial. Tak jak obecnie
co pewien czas nachodzi mnie jakas firma, ktora zbiera dane o sieci na
zlecenie NASK. Takie jak ile komputerow ile klas itp. Wiadomo, ze taka
firma wie lepiej ile i jakich ip mam. Wie lepiej od NASK wiec taka ankieta
jest niezbedna. Co byscie Panstwo powiedzieli na rejestrowanie w taki
sposob jak to ma miejsce w USA? Oni juz przez pewien czas uzywaja
Internetu - ostatnio jakby coraz bardziej intensywnie. Ten system jest z
niewielkimi modyfikacjami stosowany wlasciwie wszedzie. W Niemczech, w
Belgii we Francji. W domenach narodowych sa rejestrowane instytucje majace
w nazwie cos narodowego np. Francuski Instytut zaawansowanych Technologi
ma domene ifma.fr. Ale jest to jak nazwa wskazuje francuski instytut.
Mysle, ze lepiej byloby jednak pozostac przy tradycyjnym nazewnictwie.
Wtedy KAZDA firma komercyjna bylaby w firma.com.pl. Po prostu.

Marek Pokulniewicz