Re: Znowu DNS

Autor: piotr pogorzelski (piotr.pogorzelski_at_ippt.gov.pl)
Data: Tue 19 Nov 1996 - 11:58:04 MET

IN> Czesc!
IN> Po raz kolejny porusze temat zasad rejestracji domen w Polsce.
(...)
IN> Staramy sie trzymac ustalonych przez nas samych zasad (np. dla jednej
IN> firmy staramy sie nie rejestrowac wiecej niz jedna domene, nazwa domeny
IN> powinna byc zgodna z nazwa firmy, nie rejestrujemy nazw produktow, uslug
IN> i hasel reklamowych itd.). Coraz czesciej jednak zglaszaja sie do nas
IN> firmy chcace rejestrowac dla siebie kilka domen, ich nazwy sa nazwami
IN> produktow, uslug lub w ogole nie maja zwiazku z nazwa firmy. Pojawiaja
IN> sie nawet glosy, aby byla calkowita dowolnosc rejestrowania domen w Polce,
IN> tzn. aby kazdy mogl zarejestrowac dowolna nazwe.

Probujac opracowac taki zestaw zasad trzeba unikac slow pownien i podobnych.
Lepiej jest uzywac "jesli jest to mozliwe musi byc zgodna z nazwa firmy"

Nie mam _nic_ przeciwko rejestrowaniu _dowolnych_ nazw w com.pl i
oczywiscie w firma.pl ;-). (jesli firma.pl uda sie juz zarejestrowac)

W .pl waw.pl i domenach funkcjonalnych (procz com.pl) powinny
byc jasne i rygorystyczne (i krotkie) zasady, np
  domena, jesli to mozliwe _musi_ byc zgodna z nazwa firmy/instytucji
  preferowane sa dluzsze nazwy (skrotow trzyliterowych jest
        ograniczona liczba) chyba, ze nazwa firmy jest takim skrotem
  Druga (i kolejne) domeny jesli sa rejestrowane np. w celach
        reklamowych/promocyjnych moga byc rejestrowane w com.pl, glupoty.pl
        i tam mozna zarejestrowac dowolna nazwe (procz ogolnie
        uznanych za obrazliwe)

Podsumowujac,
wydaje mi sie, ze nalezy stanowczo sprzeciwic sie rejestrowaniu
domen promocyjno-reklamowych (i innych niz domeny "podstawowe" dla firmy
tzn takie, ktore zostana zarejestrowane w reverse-dns)
 w domenach funkcjonalnych,regionalnych drugiego poziomu i samej .pl,
jednoczesnie pozostawiajac _calkowita_ dowolnosc na zasadzie kto
pierwszy ten lepszy dla domeny com.pl. Ewentualnie innej jesli taka w
tym celu powstanie.

Przy okazji, gdzie mozna sie odwolac od decyzji NASKu w sprawie
odmowy rejestracji domeny. Jakie ustalenia obowiazuja w tej instytucji ?

--
piotr pogorzelski