Re: Polskie litery dla zagranicy

Autor: Jaroslaw Strzalkowski (js_at_galaxy.uci.agh.edu.pl)
Data: Thu 05 Sep 1996 - 20:09:41 MET DST

Jaroslaw Rafa <RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl> wrote:
: Zwracałem uwagę na brak na stronie ogonkowej polskiego sterownika klawiatury
: do Windows, tudzież polskich fontów możliwych do zastosowania w angielskich
: Windows. Obydwa powinny być w CePie, skoro jest to standard w Windows i
: uznajemy za wzorcowe rozwiązanie przekodowywanie CeP <-> ISO w kliencie
: news/mail/WWW.
: Myślę, że trzeba pilnie postarać się o ich udostępnienie.
: Klawiaturę można obsłużyć za pomocą programu PolKeyb Andrzeja Górbiela, który
: znalazłem pod adresem ftp://ftp.pg.gda.pl/pub/OS/mswin/util/polkeyb.zip.
: Wieść niesie ;-), że programik ten oprócz CePa da się także skłonić do pracy
: w ISO, co rozwiązałoby problem np. osobom telnetującym się z Windowsów na
: Unixa, ale ja nie byłem w stanie swojej wersji do tego zmusić. Może Andrzej
: się wypowie na ten temat (kopia do niego). W każdym razie ten program można
: (i trzeba) "od zaraz" wstawić na stronę ogonkową.

Poczekaj, rozumiem że mówiąc Windows masz na myśli <W95, bo dla W95
wszystko jest (i opisane przez MS na stronie ogonkowej). I że dla
tych <W95 chcesz zapewnić font ISO (jest już ładny) lub CP (a ten z W95,
rozdawany przez MS, się nie nada?) i klawiaturę ISO lub CP.

Może znalazłbyś chwilę czasu by wyjaśnić wszystkie pytania (czy MS
daje fonty CP do <W95, czy polkeyb daje ISO, itp.) i jeszcze to
krótko spisać (opis z URL'ami) i w tej postaci dać na stronę
ogonkową?
(ale to już podeślij Piotrkowi: kompas_at_uci.agh.edu.pl - jutro uciekam
z cyberprzestrzeni :-)).

: I jeszcze jedna sprawa. Opisy programów Unixowych, takich jak tin, lynx czy
: pine, na stronie ogonkowej są bardzo lakoniczne i praktycznie sprowadzają się
: do stwierdzenia, że w nowych wersjach "program w pełni obsługuje polskie
: litery".

Fakt, opisy dla tin'a i lynx'a są bardzo lakoniczne, ale podają
komplet potrzebnych informacji - dla tin'a opcje kompilacji i do
tinrc a dla lynx'a opcję do lynx.cfg. Że niewiele trzeba zrobić by
wszystko działało? To chyba dobrze! A co byś chciał jeszcze tam
umieścić? Napisz, umieści się :-))

: Można się domyślać, że chodzi o to iż potrafi wyświetlać/wczytywać
: polskie litery, jeżeli są one zainstalowane w systemie. Nie wiem natomiast,
: jak wygląda w w/w programach możliwość przekodowywania. Oczywiście
: w grę wchodziłoby jedynie przekodowywanie do ASCII bez polskich liter,

Dawno, dawno temu próbowałem coś takiego zapatchować w lynx'ie, ale
okazało się nietrywialne. Ale nie wiem jak w nowszych wersjach - w
zasadzie byłoby miło, by autorzy programów o takiej możliwości
pomyśleli, ale...

: Poza tym, czy ktoś sprawdzał jak wygląda zachowanie wszystkich w/w programów
: w przypadku innych znaków międzynarodowych - charsetów innych niż iso-8859-1
: i iso-8859-2? Co one wtedy zrobią?

Lynx będzie głośno krzyczał za każdym razem gdy dostanie charset inny niż
mu się w lynx.cfg ustawi jako aktualny. W zasadzie takie zachowanie
jest zgodne z RFC dla MIME.

--
Jaroslaw Strzalkowski, Uczelniane Centrum Informatyki AGH, Krakow