Re: W ogole o koszmarnych polskich literach - prawie manifest

Autor: Piotr Karocki (yskarock_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Thu 20 Jun 1996 - 16:02:17 MET DST

Marcin Klimowski wrote:
> na normalnym systemie operacyjnym, z dobrze zrobionym serwerem ftp
> (np HP-UX + wu-ftpd, o ile ktos uwaza HP-UX'a za normalny system:)
> jesli zobaczysz takie prawa dostepu, to pliku sciagal nie bedziesz,
> bo od razu wiesz, ze sie tego nie da zrobic.
napisalem, ze mirror sobie radzi, bo co noc takowy jest uruchamiany, sciaga pliki z
Microsoftu (nie ignoruje '----'), i ani razu sie nie wylozyl, ze plik jest
niedostepny.
nie twierdze, ze tak nie jest. wydaje mi sie tylko, ze jesli przez pare miesiecy
pracy mirrora jemu sie nie udalo zaobserwowac 'lokowania inaczej', to znaczy, ze
jest to malo dokuczliwe.
moge jeszcze dodac, ze uzytkownika prawa dostepu nie interesuja.
siadz sobie w Cyfr w pokoju uzytkownikow i przeprowadz ankiete. zobaczysz, ile %
ludzi wie, co to w ogole jest.

tez kiedys myslalem, ze uzytkownik MUSI znac komputer, na ktorym pracuje, i
wszystkie programy, ktorych uzywa. denerwowalem sie, jak nie odroznial dysku od
pamieci ("ile ma pan MB pamieci?" "120" (osobiste ogledziny pozwalaly stwierdzic, ze
ma 2MB RAM) - dosc czesto mialem tego typu rozmowy z uzytkownikami).
oduczylem sie tego. nie ma regul niepodwazalnych (oprocz wnioskowania
matematycznego). to komputer musi dostosowac sie do uzytkownika, a nie odwrotnie.
nie mozna zmuszac usera do instalacji jakiegos fontu ISO, tylko dlatego, ze tak mowi
PN, komitet ISO czy tp.
nie mozna go zmuszac, zeby wiedzial, co to przerwanie, czym sie rozni system
operacyjny od programu, ktorego uzywa; wymuszac wiedze, ze on uzywa nie jeden, a dwa
czy trzy programy (bo np. Windows, Word, Excel jako OLE server); on nie musi w ogole
wiedziec, ze istnieje cos takiego jak ISO, ANSI, bajt, dysk...

--
Piotr Karocki,
mirror maintainer,