Re: Co to jest pagi.pl ?

Autor: Artur Czechowski (arturcz_at_student.uci.agh.edu.pl)
Data: Mon 10 Jun 1996 - 10:39:49 MET DST

Mariusz Ostrowski (mariusz_at_gnom.nask.waw.pl) wrote:
> Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl) wrote:
> : druga sprawa. zarejestrowanie domeny bezposrednio w .pl powinno pociagac
> : za soba stala, dosc wysoka oplate, a w pododmenach jedynie oplate
> : rejestracyjna.
> Pomysl dobry, tylko dosc trudno realizowalny w naszych (naskowych)
> warunkach - trzeba by dodatkowo pilnowac tego kto i kiedy zarejestrowal
> domene, wysylac mu co rok faktury, a potem moze i ponaglenia...
> Biurokracja kroluje... koszmar... A poza tym, to niby dlaczego
> tylko .pl mialaby objeta takim systemem, a inne domeny nie?
> [...]

Z tego, co wiem, to zarejetrowanie sie np w domenie .net objete jest stala
oplata ( w kazdym badz razie bylo tak jeszcze kilka miesiecy temu).
Poajawia sie zatem pytanie - czy jest czas, aby wprowadzic cos takiego u nas ?
Czy Internet w Polsce jest juz na tyle rozwiniety, ze mozna wstrzymywac jego
rozwoj przez stale oplaty ? Predzej czy pozniej moze do tego dojdzie, jednak ja
uwazam, ze teraz jest na to stanowczo za wczesnie.
Moim zdaniem wystarcza dwa drzewa domen: regionalny: organizaca.miasto.pl
(ale nie: organizaca.xxx.miasto.pl, gdzie xxx=[com,edu,net,org...])
i organizacyjny: organizacja.xxx.pl. Co wybierze dana firma i jaka nazwe to juz
jej sprawa. Sadze, ze konieczne jest zroznicowanie cen za rejestracje
w miasto.pl i xxx.pl ze wzgledu na szerszy "zasieg" tej drugiej. I po prostu
nie rejestrowac firm w .pl - po prostu nie umieszczac takiej pozycji w cenniku.

> Hm, a nie sadzisz, ze dla firmy wygodniejsze jest raz zarejestrowanie
> domeny pod pl., a potem tworzenie juz wlasnej hierarchii zamiast
> wielokrotnego kontaktowania sie z adminami roznych domen regonalnych,

Dobrze, ale nie w .pl a w .xxx.pl. O ile w przypadku takich firm, jak tpsa, czy
pkp kazdy wie z czym ma do czynienia, to na przyklad o pse dowiedzialem sie
dopiero z internetu. A widzac pse.pl, czy tez pagi.pl nie wiem, czy to firma
komercyjna, czy moze organizacja haratatywna lub insza jakas, a moze nowa szkola
wyzsza ? Nazwa pagi.pl nie mowi nawet nic o umiejscowieniu tej firmy. W koncu
pan Jozek z Pipidowki Dolnej tez moze sobie dociagnac inernet do swojej mle-
czarni i zarejestrowac domene mleczarnia.pl. Albo (co pisalem przed chwilka
w poprzednim postingu) sam sobie zarejstruje domene czesiu.pl, gdzie bede mial
MX na cos i alias na www (moze kto mi virtual hosta zalozy). A dlaczegoz by nie,
w koncu mam taka mozliwosc i stac mnie na to. Proponuje, aby po prostu WYRZUCIC
pozycje pt. rejestracja w pl z cennika. Oczywiscie wyjatkiem bylaby rejestracja
nowej domeny miejskiej.

Pozdrawiam

--
-- Artur 'Czesiu' Czechowski   finger arturcz_at_student.uci.agh.edu.pl for PGP key
-- http://student.uci.agh.edu.pl/~arturcz/                 e-mail: Czesiu_at_irc.pl