Re: Co to jest pagi.pl ?

Autor: Konrad Plich (konradpl_at_zt.piotrkow.tpsa.pl)
Data: Sat 08 Jun 1996 - 11:57:51 MET DST

On Sat, 8 Jun 1996, Artur Pioro wrote:

> [...]
> balagan, ktory dotad powstal, przechodzi juz jakiekolwiek pojecie.
>
> Istnieja domeny typu .net.pl, .edu.pl, .com.pl. Istnieja inne, typu
> .krakow.pl, warszawa.pl. A teraz jak widac sa przydzielane domeny
> bezposrednio w .pl! Dla kompletu proponuje jeszcze pare pomyslow - np.
> zalozenie domen .ac.pl i .co.pl ;-|.
>
> Na domiar zlego TPSA proponuje swoim klientom rejestracje swoich domen
> w tpsa.pl, w celu `unikniecia ponoszenia dodatkowych kosztow na rzezc
> NASK'. To juz zaczyna uragac jakimkolwiek zasadom, ktore mozna spotkac
Zanim zaczniesz az tak bardzo krzyczec to sprobuj sie cichszym glosem
spytac kogos czy aby nie troche spokojniej.
Jesli chcesz sie czegos szczegolowo dowiedziec odsylam do archiwum polip
(polonez.man.lodz.pl) sprzed trzech miesiecy, a ja streszcze Ci w paru
slowach konkluzje zeby nie rozdmuchiwac ponownie tego tematu, poniewaz
poprzedni wszyscy wydawali sie nim troche zmeczeni.

> Wyglada na to, ze sprawa utrzymania elementarnego porzadku w domenie
> .pl przerasta mozliwosci instytucji obecnie sie tym zajmujacej. Moze
> najwyzszy czas aby znalazl sie dla tej domeny jakis nowy opiekun?
Zasady panujece w Internecie i kontrolowane przez INTERNIC sprowadzaja
sie do tego ze prowadzacy domene krajowa NIE MA PRAWA odmowic rejestracji
jakiejkolwiek domeny o ile nie sa naruszone podstawowe zasady, przy czym
trudno dokladnie te zasady wskazac: byl przypadek z domena mtv.com
zarejestrowana nie przez MTV sa przypadki uzurpowania sobie nazw
wlasnych (gazeta.pl) i moze to najwyzej niesmaczyc ale KONSEKWENCJI
za taka domene wyciagac nie mozna.
Natomiast jesli chodzi o to czy rejestrowac domeny bezposredniow w pl
czy tez w com.pl scieraja sie dwie szkoly:
Purysci twierdza ze taka jest swieta tradycja i tej naruszac nie wolno
Natomiast liberalowie (do ktorych i ja sie zaliczam) zauwazaja ze
dominujacy (i dopuszczany przez purystow) jest obecnie standard
geograficzny: miasto.kraj wiec rejestracja miasto.firma.kraj
jest prostym odwroceniem strandardu firma.miasto.kraj ulatwijacym
przy tym znacznie rozproszone zarzadzanie drzewem domen.
Ze to nie koniecznie jest takie glupie jak Ci sie wydaje przemysl
analogie systemu domen do katalogu na twardym dysku:
Czy u siebie na dysku masz tylko cztery katalogi (analogicznie
do com edu net org) a wszystkie programy ladujesz do podkatalogow tylko
dwoch pierwszych (edu com) i do zadnych innych na tym poziomie.
Ja mam tych katalogow znacznie wiecej...
Pozdrawiam.
P.S. TP S.A. zamierza rejestrowac domeny klientow w domenie tpnet.pl
a nie tpsa.pl (ta jast dla pracownikow) co jest dokladnym odwzorowaniem
tak lubianych przez Ciebie zakorzenionych standardow.
Popatrz na aol.com i compuserve.com.

                                Konrad