Re: Stanowisko w sprawie dostepu do Internetu przez TPSA (fwd)

Autor: Konrad Plich (konradpl_at_zt.piotrkow.tpsa.pl)
Data: Tue 04 Jun 1996 - 22:14:17 MET DST

On Tue, 4 Jun 1996, Szymon Sokol wrote:

> OSWIADCZENIE ZARZADU PSI W SPRAWIE URUCHOMIENIA DOSTEPU DO INTERNETU
> PRZEZ TELEKOMUNIKACJE POLSKA S.A.
[...]
> [...]
> autoryzacji). W przypadku ewentualnego naruszenia integralnosci zasobow
> sieciowych przez osobe, korzystajaca z anonimowego dostepu oferowanego
> przez TP S.A., nie istnieje mozliwosc stwierdzenia tozsamosci sprawcy
> niedozwolonego czynu, a tym samym nie mozna przedsiewziac wzgledem niego
> zadnych czynnosci prawnych. Widzimy zatem koniecznosc stworzenia przez TP
> S.A. systemu identyfikacji abonentow, korzystajacych z dostepu do
> Internetu za jej posrednictwem, poprzez powiazanie informacji o abonencie,
> numerze telefonu, z ktorego uzyskuje dostep, oraz okresie korzystania

Dyskusja na ten temat juz sie na polip toczyla, ale niezbyt wyraznie
wyartykulowana konkluzja jakby umknela PSI:

1. Mozliwosc znalezienia sprawcy czynu, ktory moglby byc zakwalifikowany
jako "kryminalny" jest duza i bedzie systematycznie wzrastac poniewaz
Zarzad TP S.A. zadeklarowal wprowadzenie 100% bilingu do konca 1996 roku.
Wykrycie sprawcy czynu karalnego bedzie o tyle latwiejsze w porownaniu
np. z szantazem przez telefon o ile trudniej sobie wyobrazic faceta z
modemem i laptopem w budce telefonicznej.
2. Z faktu ze mozna szantazowac przez telefon nie wynika ze nalezy
pozamykac telefony.
Z faktu ze mozna w paczce przeslac bombe nie wynika ze nalezy zamknac Poczte.
3. Sa sposoby wlamania, ktore w swietle p. 1 sa bezpieczniejsze dla
wlamywacza (korzystanie z "przesiadki" na slabo zabezpieczonym serwerze)

> Nasze stowarzyszenie deklaruje gotowosc wspolpracy z TP S.A. w stworzeniu
> takiego systemu. Do czasu jego wdrozenia zmuszeni jestesmy ostrzec
> administratorow systemow sieciowych przed niebezpieczenstwami wynikajacymi
> z uzyskania dostepu do sieci przez osoby anonimowe. "Polska Spolecznosc
> Internetu" sugeruje jednak, aby dla szybszego rozwoju Internetu w Polsce
> wszystkie dotychczas dostepne zasoby sieciowe pozostaly dostepne rowniez
> dla rozpoczynajacych sieciowa przygode w Internecie abonentow TP S.A.

TP S.A. rozwaza wprowadzenie autoryzacji uzytkownikow. Niestety ogranicza
to ilosc klientow ktorzy chcieliby "tylko sprobowac" a potem zarazic sie
Internetem i w nim pozostac.
W kontekscie tego co napisalem w poprzednim akapicie wydaje sie to
niekorzystne dla rozwoju Internetu nie oferujac znacznej poprawy
bezpieczenstwa sieci. Taka inicjatywa ze strony Policji czy wladz TP S.A.
bylaby dla mnie zrozumiala - mniej roboty. Natomiast ze strony PSI czegos
takiego sie nie spodziewalem.
Przebiajaca pomiedzy wirszami grozba odciecia czesci zasobow dla klientow
TP S.A. dla czlowieka choc troche znajacego idee i zasady panujace w
Internecie to prawdziwe kuriozum. I znowu: akurat po PSI bym sie tego nie
spodziewal.

> PSI uwaza ponadto, ze TP S.A. powinna rozwazyc mozliwosc aktywnego
> wspoluczestniczenia w rozwoju udostepnianych przez srodowisko
> naukowo-akademickie zasobow, a takze znaczacego wsparcia dzialania
> programu "Internet dla Szkol" w celu poszerzenia kregu osob korzystajacych
> dzis z zasobow Internetu. W tym kontekscie PSI apeluje do TP S.A. o
> rozwazenie mozliwosci wprowadzenia nocnej taryfy sieciowej polegajacej na
> tym, ze za korzystanie z dostepu do Internetu (dla mlodziezy uczacej sie i
> studiujacej) w godzinach od 22.00 do 6.00 pobierana bylaby oplata stala, a
> [...]

Niestety nie ma technicznej mozliwosci aby centrala inaczej taryfikowala
ucznia a inaczej nauczyciela :-)
Systemu reglamentacji polaczonego z kontrola czy dzwoni uczen czy nie uczen
tez sobie nie wyobrazam. Natomiast obnizenie w nocy taryfy dla wszystkich
mnie osobiscie wydaje sie sluszne.
Pozdrawiam.
                                Konrad