Re: TPSA i Internet

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 10 Apr 1996 - 11:43:15 MET DST

> From: Jerzy Pawlus <Jerzy.Pawlus_at_cyf-kr.edu.pl>

> Przeczytalem dzisiaj w Gazecie Wyborczej artykul o tym jak TPSA wyobraza
> sobie udostepnienie Internetu.
> Pomysl polega na udostepnienia Internetu wszystkim za cene rozmowy lokalnej.
> Rozumiem, ze dla TPSA jest to bardzo wygodne. Nie trzeba stawiac serwerow
> szkolic ludzi zajmowac sie kontami. Wystarczy na kazdej centrali postawic
> kilka serwerow terminali i puscic wszystko na zywiol.
> Zastanawiam sie skad sie wziela taka beztroska i brak odpowiedzialnosci.
> W pelni anonimowy i otwarty dostep do sieci stwarza bowiem powazne
> [...]

Ja bym tego tak nie demonizowal.
Sytuacja, w ktorej kazdy zadzwoni sobie pod okreslony numer i dostanie IP (bo
to chyba o to chodzi, tak zrozumialem z powyzszego listu), jedynie skala
rozni sie od sytuacji uczelni, na ktorej jest ogolnodostepne laboratorium,
do ktorego kazdy student (a kto go tam sprawdzi, czy on student?) moze wejsc,
usiasc sobie przy DOS-owym PC-ecie podlaczonym do sieci, i uruchomic telneta,
irc, newsy, Netszkape czy jakie tam inne badziewie... I jest tak samo w pelni
anonimowy. I jakos tragedie sie z tego powodu nie dzieja... a wsrod studentow
jest tyle samo, a moze nawet i wiecej "elementow" chetnych do naduzywania
sieci, niz w innych grupach spolecznych.
Naprawde nie przesadzajmy... poza tym przeciez przy takim rozwiazaniu i tak
ci uzytkownicy nie beda miec wlasnych kont, wiec pierwsza ich czynnoscia
bedzie musialo byc i tak zalatwienie sobie konta u jakiegos providera, bo bez
tego trudno korzystac z e-maila, a wiele innych serwisow wymaga podania
swojego adresu jako swego rodzaju autoryzacji (i sprawdza, czy pod tym
adresem ktos jest, tzn. czy odpowie na list).
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl