Re: TPSA i Internet

Autor: Konrad Plich (konradpl_at_zt.piotrkow.tpsa.pl)
Data: Tue 09 Apr 1996 - 13:09:00 MET DST

                        Witam !
Jurek Pawlus napisal:

>Przeczytalem dzisiaj w Gazecie Wyborczej artykul o tym jak TPSA wyobraza
>sobie udostepnienie Internetu.
>Pomysl polega na udostepnienia Internetu wszystkim za cene rozmowy lokalnej.
W miastach w ktorych nie ma naszych MAN'ow bedzie to chyba pierwsza
taryfa miedzymiastowa, ale to jeszcze nie jest przesadzone.
>Rozumiem, ze dla TPSA jest to bardzo wygodne. Nie trzeba stawiac serwerow
>szkolic ludzi zajmowac sie kontami. Wystarczy na kazdej centrali postawic
>kilka serwerow terminali i puscic wszystko na zywiol.
Wygodne jest przede wszystkim dla klientow. I o to chodzi gdy mamy na
mysli usluge masowa.
Serwerow stawiac nie trzeba ale mozna i to rowniez zamierzamy robic.

>Zastanawiam sie skad sie wziela taka beztroska i brak odpowiedzialnosci.
>W pelni anonimowy i otwarty dostep do sieci stwarza bowiem powazne
>zagrozenie dla jej dotychczasowych uzytkownikow. Moze okazac sie na
>tyle powazny, ze spowoduje odciecie sieci TPSA od Internetu.
Jakos nie widze tego wiekszego zagrozenia. Rzeczywiscie majac anonimowe
ppp mozna wyslac do kogos anonimowy list ale rownie dobrze mozna to zrobic
korzystajac z anonimowego mail serwera albo ze zwyklej poczty. Jakos nikt
nie proponuje zeby z tego powodu zamykac poczte. Zreszta jak ktos sie uprze
to zawsze znajdzie dla siebie jakas dziure.
>Nie chcialbym byc zle zrozumiany. Jestem za powszechnym i tanim dostepem
>do Internetu ale to co proponuje TPSA uwazam za nie do przyjecia.

Mnie sie wydaje ze wlasnie na braku formalnosci najszybciej mozna
wybudowac masowosc.

>I na dluzsza mete szkodliwe dla samych uzytkownikow. Brak autoryzacji
>na wejsciu spowoduje automatycznie wieksza hermetycznosc serwisow
>spowodowana wzgledami finansowymi i bezpieczenstwa.

Wzgledy bezpieczenstwa i teraz sa do ominiecia a wzgledow finansowych nie
rozumiem. Pomysl z taryfikowaniem ruchu wydaje sie byc juz martwy.

>W swietle braku rozwiazan prawnych to co zostaje wiekszosci providerow
>to odciecie dostepu do sieci uzytkownikom, ktorzy ewidentnie naruszaja
>etykiete sieciowa. Teraz TPSA pozbawia ich tej mozliwosci.

Byc moze wzgledy tego typu wymusza wprowadzenie rejestracji uzytkownikow
po okresie promocji. Poniewaz nikt raczej nie zamierza powolac policji do
scigania "niemoralnych" klientow wykupujacych sobie co chwile nowe konta
wiec moim zdaniem to i tak nic nie da.

>Zachwiana zostanie takze rownowaga na rynku providerow.
>Wiekszosc z nich oferuje dostep telefoniczny i udostepnia w zamian uslugi
>Teraz TPSA chce oferowac wylacznie dostep spijajac sama smietanke
>i nie dajac nic w zamian. Moze to zaowocowac upadkiem wielu malych
>providerow.

Niekoniecznie. Nie wiadomo bowiem ile w cenach ich uslug stanowi port
modemu a ile obsluga serwera itp. Byc moze konto pocztowe na serwerze innych
operatorow nadal pozostanie atrakcyjne cenowo. Pieniadze przeznaczane
na utrzymanie telefonow dostepowych beda oni mogli przeznaczyc np. na
zwiekszenie przepustowosci laczy wyjsciowych pojemnosc dyskow itp. i
dzieki temu nadal pozostac atrakcyjni.
>Zastanawiajace sa tez aspekty finansowe przedsiewziecia dla samej TPSA.
>Przeciez i tak wszyscy uzytkownicy Internetu chcac sie dodzwonic do
>swojego providera musieli laczyc sie przez siec TPSA.
To proste. Zwiekszenie ruchu na istniejacych laczach telefonicznych to nasz
czysty zysk. Po to sa zegarynki bajki itp. Rzeczywiscie mozna bylo
poczekac az inni zrobia to za nas na tak masowa skale (kilkaset linii w
calej Polsce, rownie latwy dostep z kazdego miejsca w kraju,
ujednolicony dostep do uslugi ulatwiajacy promocje, szybkie lacza
wyjsciowe itp.) ale to chyba dobrze ze robimy to sami ?
Zreszta porownanie ceny z tym co oferuje sie np. w USA nie daje jakiejs
rewelacejnie niskiej ceny.
>Zastanawialem sie dlaczego TPSA chce nam zabrac abonamentowe
>impulsy telefoniczne. Teraz juz wiem aby sfinansowac swoja siec Internet.
Powyzsza teza sugeruje w zarzadzie TP S.A. siedza sami milosnicy
Internetu. Bardzo bym sie ucieszyl jesli to prawda ;-)
Pozdrawiam.
                                Konrad