Re: A propos HTMLu

Autor: Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl)
Data: Mon 12 Feb 1996 - 17:35:22 MET

Grzesiek Staniak (gstaniak_at_golem.umcs.lublin.pl) napisal:
: Jan Rychter wrote:
: > Mam nadzieje ze nie dojdzie do czegos takiego. To bedzie oznaczalo
: > ze kazdy browser bedzie musial wiedziec o wszystkich mozliwych
: > rozszerzeniach (jezeli bedzie chcial je wyswietlic). Sam dalej
: > wykazujesz ze jest to niemozliwe.

: Hm :) A jak jest teraz? Zeby wyswietlic tablice, musisz "wiedziec"
: o nich. Zeby zrobic frames, to samo. Nie widze roznicy. Lepiej chyba
: powiedziec serwerowi "potrafie zrobic tablice, text flow, frames, ale
: nie obsluguje <CENTER>" i dostac plik dostosowany do mozliwosci
: browsera, niz probowac wyswietlac cos, czego sie nie zna. Caly bol
: to napisac kilka DTD i wysylac serwerowi ich publiczne identyfikatory.
: A pisze je autor rozszerzen, producent browsera tylko z nich korzysta.

  Nie, nie, nie. W DTD zdefiniowana jest tylko struktura
rozszerzenia. Nie to jak je nalezy wyswietlac. Zas podejscie typu
'if...then...else' musi sie skonczyc porazka (patrz ewolucja
programowania proceduralnego w kierunku obiektow). Nie ma po prostu
sensu zeby kazdy serwer (lub kazdy dokument) wiedzial o kazdym
browserze i kazdym rozszerzeniu i jakos sie do nich dostosowywal.

  Zgadzam sie z Toba w 100% co do SGML -- kazde rozszerzenie powinno
miec swoj DTD. Powinien byc jakis standard sciagania tych DTD (czy
odpowiedni argument do doctype to zalatwia ? Np URL ?). Ale w taki sam
sposob rozproszone powinno byc wyswietlanie tychze rozszerzen -- nie
Ty masz wiedziec jak je wyswietlac, tylko samo rozszerzenie. DTD
byloby wtedy tylko dodatkiem, umozliwiajacym sprawdzenie poprawnosci
syntaktycznej.

: Dalej nie rozmumiem. Applet to kawalek kodu do wykonania na moim
: browserze. DTD dotyczy autora strony/serwera. Sciagajac strone z
: <MYBLINK> browser po prostu zignoruje ten tag, bo go nie zna. Taka
: jest zalecana/stosowana praktyka - "ignoruj, czego nie potrafisz
: obsluzyc". W tym momencie musialbys miec przegladarki, ktore
: potrafilyby przyjac _przed dokumentem_ kawalek DTD, potem dokument,
: potem applet i wyswietlic <MYBLINK> korzystajac z appleta.

  No, dokladnie ! Wlasnie o to mi chodzilo. Oczywiscie ze _przed
dokumentem_, przeciez po to masz <!doctype> i pewnie inne tagi
pozwalajace na wciaganie dodatkowych entities. Nie widze tu problemu.

: Oznacza
: to stworzenie calego nowego mechanizmu wymiany informacji z serwerem
: i API dla interfejsow graficznych i (np.) Javy. Po co?

Spojrz na http://www.geom.umn.edu:80/~rminer/jmath/ -- tam dosc ladnie
pokazane jest o co mi chodzi (tyle, ze bez SGML). Nie wiem jak inaczej
moglbys osiagnac takie efekt bez gruntownej reformy wszystkich
browserow WWW na rynku.

pozdrawiam,
jwr
Jan Rychter jwr_at_itc.pw.edu.pl