Re: A propos HTMLu

Autor: Grzesiek Staniak (gstaniak_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 06 Feb 1996 - 01:06:43 MET

Jan Rychter wrote:

> Grzesiek Staniak (gstaniak_at_golem.umcs.lublin.pl) napisal:
> : <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3O//DTD HTML 3.0//EN"
> : [ <!ENTITY % Netscape.Tables "IGNORE">] # :))
> : [ <!ENTITY % Netscape.Frames "INCLUDE">]
> : [ <!ENTITY % Client.maps "INCLUDE"]
> : ... itp.
> : >
>
> : W ten sposob i wilk bedzie syty, i owca cala, jesli tylko dany
> : producent wyskrobie dla swoich "rozszerzen" jakies sensowne DTD.
>
> Nie bedzie. A przynajmniej nie dopoki nie wejda do gry jezyki
> interpretowane i applety (_niekoniecznie_ w Javie!).

Przyznam bez bicia, ze nie rozumiem. Applety i w ogole osadzane w HTMLu
obiekty to zupelnie inna bajka, nie majaca wiele wspolnego z samym
jezykiem. W tej chwili jest wsrod wielu producentow (m.in. Netscape
i Microsoft) silna wola standaryzacji wlaczania obiektow do stron
w HTMLu - jest opracowana specyfikacja elementu <INSERT>, prawdopodobnie
pozwoli ona tez na "conditional HTML" czyli wybieranie komu co wyslac
na podstawie informacji od danego klienta co potrafi obsluzyc, bedzie
tez chyba cos w stylu "if ... elsif ... else". W sumie rzecz na tyle
pojemna, ze bedziesz mogl przesylac sobie co tylko zdefinujesz i co
Ci klient obsluzy - i Jave, i inne kawalki kodu, co zechcesz. Ale to
przeciez z HTMLem na tylko punkt wspolny, to jest zupelnie odrebna
rzecz.

> IMHO browsery
> powinny sie 'uczyc' napotykanych rozszerzen. Kazdy poprawny dokument
> wtedy wlaczalby potrzebne 'entities' (ale to tylko zapewnia rozumienie
> poprawnosci rozszerzen) zas browser sciagalby i uczylby sie kodu
> pozwalajacego na poprawne wyswietlenie tych rozszerzen.
> Miejmy nadzieje ze rozwoj WWW pojdzie wlasnie w tym kierunku.

Sorry, ale widze ciemnosc. Nie wiem zupelnie co masz na mysli.
Wlaczanie "entities"? Tzn. ladowanie fragmentarycznych DTD? O tym
pisalem poprzednio, taki mechanizm jest opracowywany. Czy moze
"marked sections", czyli fragmenty dokumentow? Poza tym co masz na
mysli piszac "czylby sie kodu pozwalajacego na poprawne wyswietlenie
tych rozszerzen."? To jest po prostu niemozliwe. Kazdy browser musialby
byc pisany w tym samym jezyku pod jakies niewiarygodne API ktore
przewidywaloby mozliwe przyszle wersje DTD, jakie beda mozliwosci
jezyka i jakie ewentualne elementy GUI moglyby byc uzyte do ich
prezentacji. Gigantyczna utopia.