Re: Oplaty za NASK

Autor: Tomasz Wawrzko (wawrzko_at_geralt.fs-samba.com.pl)
Data: Fri 01 Dec 1995 - 21:09:27 MET

>From polip_at_man.lodz.pl Fri Dec 1 19:13 MET 1995
>Date: Fri, 1 Dec 1995 19:09:03 +0100
>Originator: polip_at_man.lodz.pl
>From: Maciek Uhlig <muhlig_at_helios.cto.us.edu.pl>
>
>Jarek,
>
>ja juz nie wiem, czy Ty powaznie, czy zartujesz. Ja wiem, ze na
>komputerze wszystko mozna zrobic. Tylko ze wyobraz sobie sytuacje, ze
>wszyscy admini w Polsce sklonieni zostaja do wykonania stosownych
>programow rejestrujaco-rozliczajacych. Dziesiatki systemow unixowych.
>A co z pecetami? Czlowiek ustawia XT i rznie ftp az milo. Gdzie tu procesy?
> [...]

Zastanawialismy sie dlugo jak mozna byloby rozliczc koncowego uzytkownika
sieci - bo wiadomo jak bedzie nas fakturowal NASK. I ..... nie ma takiej
mozliwosci. NASK z prowiderami sobie poradzi, swoich end-user'ow bedzie
traktowal jako dodatkowy dochod - zwlaszcza tych Dial-up'owych
a nam providerom pozostanie wyklocanie sie z klientami o to czy ten
ruch byl rzeczywiscie czy nie - a moze wlasnie o to NASK-owi chodzi.
Zlikwidowac wszelka konkurencje???? Az nie chce mi sie wto wierzyc
po wszystkich rozmowach ktore odbylem z pracownikami NASKU - tymi
na dole i na samej gorze...

Kazdemu chyba powinno zlezec na jak najszybszym rozwoju sieci -
tylko czy trzeba uzywac az takich metod aby poruszyc umysly.
Jezeli kierownictwo NASK-u chcialo uzyskac efekt poruszenia
to chyba trafilo celnie .... mazna bylo stawke podniesc do 10 nzl/MB

Tyle ze kiedy rusza lawina to moze rowniez pograzyc wywolujacego ja.

Protestowalem, ale od poczatku moich protestow jestem za znalezieniem
sensownego rozwiazania - nie moze byc tak ze Rabin kazal wprowadzic do
domu koze konia kota ect a po ich wyprowadzeniu Moskowi rzekl
"No co Mosze dalej ci tak ciasno jak poprzednio""Nie Rabe"
Nie dajmy sie zwariowac - pieniadze musza sie znalezc - na tak wiele
malo sensownych wydatow budzet je ma .... Infostrada jest strategiczna
przyszloscia kazdego rozwinietego spoleczenstwa i wszedzie tam gdzie sie
to czuje NIE MA oplat za ruch. (oczywiscie zawsze sie znajda ci co
za rzetelne i bezpieczne uslugi beda pobierac za ruch - to jest wazny
ale naprawde komercyjny ulamek przewalanych GB) Nasza komercja to
glownie szerzenie idei internetu - trudno to nazwac komercja.... raczej
odplatna nauka.

Tyle uwag... meritum polega na tym ze nie powinno byc w ogole oplat za ruch
Przy protokolach TCP/IP i Dial-up jest niemozliwe ich liczenie na uzytkownika
(a Dial-up to powinno byc 90% uslug providerskich) przy dzierzawie lacz
jak dotychczas oplaty winny byc za "potencjalna ruch do wykozystania"
Skupic sie nalezy nad podnoszeniem przeplywnosci lacz a nie zmniejszaniem ruchu!!!

Jeszcze jedna uwaga na koniec Internet staje sie domena spoleczna nie
techniczna wiec pod tym katem nalezy formulowac strategie jego rozwoju w Polsce

To tyle do dyskusji - jak to zrobic co wyzej wymienione mozna rostrzygnac
w sporze wielostronnym ale majacym na celu rozwijanie.....

Do zobaczenia jutro

Tomasz Wawrzko