Re: Nowy cennik uslug NASK

Autor: Zbigniew J. Tyrlik (zbig_at_apk.net)
Data: Thu 23 Nov 1995 - 14:36:34 MET

In <2npwejwtc0.fsf_at_thfs1.fuw.edu.pl> Michal.Jankowski_at_fuw.edu.pl (Michal Jankowski) writes:

> W ostatnim roku nastapil dwunastokrotny wzrost ilosci przesylanych
>informacji. Obecnie w sieciach przesylanych jest ponad tysiac gigabajtow.
>miesiecznie i obserwuje sie stala tendencje wzrostowa

Przepraszam, ale gdzie to jest mierzone ? To co opuszcza PL, czy to co
plynie poprzez siec szkieletowa NASK ? Liczba wspaniala, ale bez
najmniejszego znaczenia gdzy nie wiadomo jak mierzona...

> Wzrost ruchu daje sie przede wszystkim odczuc jako denerwujace
>przeciazenie laczy krajowych i miedzynarodowych. Zwiekszenie
>przeplywnosci, szczegolnie tych ostatnich wiaze sie z duzymi kosztami,
>poniewaz nalezy nie tylko ponosic oplaty za dzierzawe lacza ale rowniez za
>tranzyt do sieci swiatowej. Oplata za ten ostatni jest na przyklad w sieci
>NORDUNET zalezna od calkowitego ruchu.

Zawsze mi sie wydawalo ze istnieje ekonomia skali. Ale byc moze w Polsce czas
plynie wstecz..

>a) dolaczenia asynchroniczne do serwera komunikacyjnego

> 9.6 kbps 1000.- 450.- 100 JP
> 19.2 kbps 1400.- 640.- 130 JP
> 38.4 kbps 2000.- 900.- 190 JP
> 57.6 kbps 2450.- 1100.- 230 JP
> 115.0 kbps 3460.- 1550.- 320 JP

>b) dolaczenia synchroniczne do routera

> 9.6 kbps 3000.- 975.- 200 JP
> 14.4 kbps 3680.- 1200.- 250 JP
> 28.8 kbps 4240.- 1380.- 290 JP
> 64 kbps 9000.- 2400.- 500 JP
> 128 kbps 11000.- 3390.- 710 JP
> 256 kbps 13000.- 4800.- 1000 JP
> 2 Mbps 15000.- 14250.- 2970 JP

OK. Przy takich stawkach zaczyna sie oplacac podciagnac niezalezne lacze do
Polski. Poniewaz APK.net z kilka dni bedzie miala dwa niezalezne lacza do
dwoch roznych backbone operators, jestem zainteresowany znalezeniem partnera
w PL aby podciagnac bezposredni z USA lacze duzej szybkosci i uruchomic
niezalezne podlaczenia. Sadze ze mozemy to zrobic taniej....

Any takers ? ( zwlaszcza pomiedzy komercyjnymi resellerami ? )

( Odpowiedzi prosze poczta prywatna do zbig_at_apk.net )

_zjt

--
Zbigniew J. Tyrlik  DoD# 0759  FJ1200 `89-Silver...  zbig_at_wariat.org
APK on the move   Northern Ohio Internet Access   216-241-7166 voice