PL font win ISO 8859-2 i 'STANDARD'

Autor: Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Tue 24 Oct 1995 - 08:12:19 MET

RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl (Jaroslaw Rafa) wrote:
>Ludzie!
>Czy naprawde nikt nie ma do dyspozycji porzadnych polskich czcionek do MS
>Windows w standardzie ISO 8859-2 ?

Microsoft juz dawno powinien wypuscic takowy zestaw fontow, ale z niewiadomych
nam przyczyn nie wprowadza. A moze z wiadomych ? bo oni maja wlasny "STANDARD".

>Znalazlem na sieci trzy pliki z takimi czcionkami (dwie wersje pliku
>"ogonki.zip" i jeden plik o nazwie "ttf-font.zip"), zadna z nich nie nadaje
>sie do uzytku bo fonty sa tak poznieksztalcane,

Wasnie. Zloz podziekowania szefowi microsoft. Dla nich zrealizowanie tego
zadania zajeloby prawde mowiac ze dwie godziny. W koncu gdzies w polsce
polonizowali windows. Moze by sie do nich zwrocic ? Chyba ze dostali od firmy
zalecenie, zeby tego nie robic bo ich 'STANDARD' upadnie.

Jesli chcesz miec polskie fonty, najlepiej kupic zestaw do posania pod win
ale ten majkrosoftowy. jakies nie pamietam, costam.costam DEVELOPER KIT.
Praktycznie tylko tym da sie pojawic. A oto dlaczego:

Fonty TrueType wygladaja ladnie, jak sa duze. W przypadku malego fontu
sa problemy z rasteryzacja. TrueType podobnie jak AdobeType ma tzw. system
podpowiedzi, ktory jest uaktywniany wlasnie w przypadku malych fontow.

Przy jakiejkolwiek konwersji fontu, wiele dostepnych pakietow do TrueType
na rynku po prostu gubi owe podpowiedzi. Efekt widac na ekranie. Duze fonty
wygladaja jak oryginalne, ale male tak ze szkoda gadac.
Wlasnie ten Dev.Kit moze zalatwic sprawe, bo on z definicji nie gubi
podpowiedzi.

ps: zaraz sie odezwie pewnie grupa osob ktore powiedza ze podpowiedzi w
       Adobe Type i TrueType to sa dwie calkiem inne zeczy. Zgodze sie.
       Ja tylko sygnalizuje, o co tu chodzi.

>uwierzyc, ze naprawde nigdzie nie ma porzadnych czcionek. Przeciez to sprawa
>tylko zamiany kodow kilku literek w fontach CE.

Wiec podziekuj Majkrosoftowi ze nie trzyma sie standardow, lecz z uporem
maniaka forsuje frontowe drzwi bez klucza wprowadzajac swoje pseudo-standardy
:(
a szkoda. naprawde szkoda.

> Jaroslaw Rafa
> sfrafa_at_cyf-kr.edu.pl, raj_at_inf.wsp.krakow.pl

Ja to czytam pod netszkapa pod linuxem :) Tylko ze tu fonty sa bitmapowe.

pps: w przypadku bardzo malych fontow, tzn. chyba od 4pkt do 8pkt podpowiedzi
     w TrueType sprowadzaja sie do zapisania w pliku wzrocow bitmapowych.
     Ze wzgledu na to ze fonty sa male, wielkosc tych informacji jest
stosunkowo
     niewielka, a wyglad jest lepszy niz w przypadku Adobe Type :)

--
                          oOOo