Domeny

Autor: Wladyslaw Majewski (boss1_at_ikp.atm.com.pl)
Data: Wed 18 Oct 1995 - 13:08:45 MET

Irek Neska pyta:
>Poza tym mam jeszcze kilka pytan zwiazanych z DNS do ogolu.
>- czy mozna rejestrowac wiecej niz jedna domene dla jednej instytucji np.
> dec.com.pl, digital.com.pl
>- jak rejestrowac domeny dla pojedynczych osob (nie firm). Np. w Austrii to
> zrobili rejestrujac osoby w specjalnej domenie priv.at.
>- co sadzicie o oplatach za rejestracje, utrzymanie domen.
>- czy dopuszczac rejestracje tylko rekordow MX na maszyne Providera, na
> ktorej firma ma tylko konto.
>- czy rejestrowac domeny dla firm zagranicznych, ktore nie istnieja w Polsce.
> [...]

Irku,
tydzien temu, 11 pazdziernika, przeslalem na liste Polip i
na Twoje konto prywatne wersje 0.6 projektu
dokumentu "PSI o domenach".
Aczkolwiek zalozenia tego dokumentu
wciaz budza watpliwosci,
czego przejawy byly na liscie,
 to jest on jednak wynikiem kolektywnej pracy ponad 30 osob
prowadzonej przez 3 miesiace i wielu kompromisow.

Bardzo mi zalezy na tym, abys go dokladnie przeczytal
i wypowiedzial sie na jego temat
(w koncu jest to wciaz tylko projekt...),
zanim przystapimy do ponownego dyskutowania
zwiazanych z tym tematow.
Byc moze okaze sie,
ze w niektorych z poruszonych przez Ciebie spraw
juz osiagnelismy concensus.

Z drugiej strony,
 jak jasno wynika z tresci naszego dokumentu,
 nie ma on zadnego sensu bez Twojej akceptacji.
Jesli zatem - nawet z poprawkami - na taka akceptacje nie moze
liczyc, to po prostu damy sobie spokoj z tematem i ciezar
wypracowania regul gry bedziesz musial wziac na siebie.

Bylbym tez wdzieczny, gdybys - znajac juz przebieg dyskusji -
przedstawil na koniec swoje stanowisko we wczesniej
dyskutowanych sprawach:
1. Czy jesli grupa dziennikarzy chce miec konta identyfikowane
poprzez ich zawod, to czy widzisz mozliwosc i
cel dania im prawa do zorganizowania sobie domeny "prasa"
(na szczeblu .pl; org.pl lub .net.pl)?
2. Czy jedyna organizacja dziennikarska, ktorej dasz takie prawo,
jest SDP, czy tez np. znacznie szersza organizacja jaka jest Syndykat
dziennikarzy? Czy moze to byc organizacji ad-hoc np.
stowarzyszenie "Prasa w Internecie"?
Czy moze to byc np. sekcja zawodowa PSI?

Co do Twoich pytan:
1. TAK, mozna rejestrowac wiecej niz jedna domene dla instytucji,
ale z umiarem i wtedy, gdy taki zabieg jest jakos uzasadniony
2. TAK, bardzo mi sie podoba priv.at (i dalej: tu ma sens
majewski.prasa.priv.pl lub religa.lekarz.priv.at)
3. TAK, sprawa ta byla dyskutowana i jest opisana w naszych dokumencie.
Tyle, ze oplata powinna byc porzadkowa, niska - pokrywajaca koszty i
zniechecajaca do zaklepywania domen bez umiarkowania, ale nie
prohibicyjna i nie bedaca podstawa dochodow administratora.
4. Nie ma powodu do ograniczania, jesli wszyscy zainteresowani
(w tym administrator obcego hosta) na to sie godza.
5. Tak, ale po co? Ta firma ma przeciez konto zagraniczne, moze zalozyc
sobie w Polsce mirror zasobow i konto u jakiegos providera, a jesli ma
zarejestrowane przedstawicielstwo, to z punktu widzenia prawa polskiego
ma ono uprawnienia jak polska firma.
6. TAK, ale na nie dluzej niz 6 miesiecy.

Wladek