Re: Megabajt za zlotowke

Autor: Wladyslaw Majewski (boss1_at_ikp.atm.com.pl)
Data: Tue 10 Oct 1995 - 00:14:25 MET


Jarek Lis napisal:
>Nie mow tak glosno, bo jeszcze rzad uslyszy. Ograniczanie dostepu do drog
>dziala w Singapurze jak najlepiej. Oprocz samochodu i prawa jazdy trzeba
>kupic jeszcze pozwolenie na jezdzenie. Liczba pozwolen jest stala,
>zezwolenie wazne jest rok, po roku nowe demokratycznie kupuje sie na
>przetargu. Ceny systematycznie rosna.

Mozna dodac, ze samochody w Singu sa dwa razy drozsze niz w sasiedniej
Malezji, a benzyna - trzykrotnie. Aby ludzie nie jezdzili tankowac do
sasiedniego Johor Baru w Malezji (24 km od centrum Singapuru) na
granicy przy wyjezdzie sprawdzany jest paszport i poziom paliwa
w zbiorniku: Singapur wolno opuscic tylko z pelnym zbiornikiem...

Tyle, ze w Singapurze wszysko to ma pewne racjonalne podstawy:
kraj liczy ponad 5 mln mieszkancow i stalych rezydentow przy
ok. 450 km kw. powierzchni - tyle co Warszawa. Na tej powierzchni
miesci sie drugi co do wielkosci przeladunkow (po Hongkongu)
port morski na swiecie, siodme na swiecie pod wzgledem liczby pasazerow
lotnisko, olbrzymie zbiorniki z rezerwami wody pitnej na dwa lata
(kilkanascie wielkich, ogrodzonych plotem sztucznych jezior),
wielki poligon, gigantyczne centra przemyslowe (ponad polowa swiatowej
produkcji twardych dyskow, gigantyczne rafinerie przerabiajace rope
z Indonezji i Brunei), a na dodatek - czwarte co do skali obrotow
(po Londynie, Tokio, Nowym Jorku) centrum finansowe swiata oraz
slynny ogrod zoologiczny i botaniczny, wielkie centrum
hotelarsko-turystyczno-wypoczynkowe, olbrzymie domy towarowe dla
milionow turystow z calego swiata, wspanialy rezerwat tropikalnego,
rownikowego lasu deszczowego ....

Dla samochodow naprawde nie pozostaje juz miejsca. Calosc srodkow
uzyskanych z olbrzymich podatkow od samochodow, benzyny i
biletow upowazniajacych do wjazdu do miasta rzad przeznacza na
rozbudowe metra (w ciagu 5 lat zbudowano na bagnistej,
pokrytej pierwotnej lasem mangrowym wyspie liczacy ok. 60 km system
szybkiej kolei miejskiej) oraz podziemnych autostrad - obecnie
realizowany program rozbudowy drog i srodkow komunikacji
ma w ciagu 10 lat kosztowac ponad 30 mld dolarow!!!

Wladyslaw Majewski



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 15:52:57 MET DST