Re: Re: Megabajt za zlotowke

Autor: Przemyslaw Gamdzyk (pegam_at_ikp.atm.com.pl)
Data: Mon 25 Sep 1995 - 18:03:22 MET

Jacek Szamrej (on Mon, 25 Sep 95 11:29:55 CET ) napisal:

> A powiedziano dlaczego i w jakim celu ?

Rozumowanie NASKu jest nastepujace:

Ruch w polskim Internecie ciagle rosnie. NASKu (budzetu) nie stac na
zwiekszanie przepustowosci lacz (ktorych ceny nb. sa jednymi z najwyzszych w
Europie). Jesli pragnac ten wzrost przyhamowac, chce sie uniknac stosowania
metod administracyjnych, za pomoca ktorych dyscyplinowaloby sie uzytkownikow
[czytaj: okreslalo czego i ile wolno], dostepne jedynie sa mechanizmy
ekonomiczne, czyli zwiazanie oplaty za korzystanie z sieci z wielkoscia
generowanego ruchu. Dzielenie ruchu na lokalny, miedzymiastowy i zagraniczny
jest z natury rzeczy sprzeczne z duchem Internetu. Dlatego tez tego NASK raczej
nie chcialby robic (poza tym oczywiscie przedstawione propozycje nie obejmuja
sieci metropolitarnych). Obie wersje, czyli liczenie ruchu 'in' albo 'out' maja
swoje oczywiste wady. Nie wiadomo, która wieksze. NASK jest otwarty na
propozycje, ale niedlugo stanie przed sciana i bedzie musial podjac jakies
decyzje.

To jest rozumowanie NASKu (nie moje), wiec prosze mnie nie bic.

Pozdrawiam

Przemyslaw Gamdzyk
Computerworld PL