Re: Megabajt za zlotowke

Autor: Marek Czubenko (mc10_at_boa.uni.torun.pl)
Data: Mon 25 Sep 1995 - 09:17:55 MET

> Witam wszystkich
>
> Na minionej konferencji "Internet w Polsce" profesor Hofmokl w czasie
> dyskusji panelowej przedstawil propozycje wprowadzenia oplat za ilosc
> przesylanych danych, zamiast za lacze. Zapytal sie przy tym innych
> dyskutantow co mysla o oplacie: "Zlotowka (nowa) za megabajt".
To wychodzi drozej niz megabajt przestrzeni dyskowej. Jesli 1 GB dysk
kosztuje w tej chwili istotnie ponizej 1000 zl (n), a jego zapelnienie
mialoby kosztowac wiecej niz on sam to wydzje mi sie to troche
groteskowe. O pomysle pr. x (n) zl / megabajt moznaby ew. rozmawiac, ale
moim zdaniem na znacznie nizszym poziomie cenowym, niz ten o ktorym tu mowa.
A sam polmysl? Uslugo telekomunikacyjne sa rozliczane zarowno za ilosc
(np. telefony za czas trwania polaczenia, telegramy za ilosc slow), jak
tez ryczaltowo (np. wszelkie komercyjne TV kablowe).
Jestem zdecydowanie za abonamentem z prostego powodu: nie wymaga skompli-
kowanych systemow kontroli, bo jesli drazyc pomysl pt. megabajt za x (n) zl,
to chcac byc konsekwentnym moznaby jeszccze pomyslec o taryfikacji w
zaleznosci od strefy (mozna juz zaraz powolac komitet, ktory podzieli
Internet na strefy tak jak TPSA popdzielila ten kraj itd.itd.). Jest to
pomysl moze dobry jako lekarstwo na bezrobocie.
Pozdrawiam
Marek Czubenko
Zespol Pelnomocnika Rektora ds.KOmputeryzacji
Uniwersytet mikolaja Kopernika Torun