Re: Proste pytanie o TRACEROUTE

Autor: Michal Mosiewicz (mimo_at_pdi.lodz.pl)
Data: Thu 06 Jul 1995 - 19:17:14 MET DST

>Wojciech Myszka (myszka_at_ldhpux.immt.pwr.wroc.pl) wrote:
>[duzo uzytecznych informacji (see poprzednie artykuly watku)]
>
>A ja jeszcze pozwole sobie na pytanko: jezeli _notorycznie_ sie petli,
>to czy moga to byc _notoryczne_ klopoty z _przeciazeniem_ _linii_
>(tutaj sa, bo lacze wolne via VSAT), czy tez _musi_ byc zle ustawiony
>routing (mysle, ze tu jest ustawiony _statycznie_)?

To, ze sie petli to najczesciej nic nie ma do przeciazenia linii.
Najczescie jest to rezultat bugow w kodach niektorych routerow. Niektore na
przyklad odsylaja pakiety z informacja ttl (time to live) taka jaka
oryginalnie w pakietach byla (np. Sun OS 3.X, HPUX, Ultrix...) powoduje to,
ze pakiet zwrotny ma problemy z dotarciem dopoki czas jego zycia jest nizszy
od podwojnego czasu potrzebnego na dotarcie pakietu (w jedna strone).
Powstaje sytuacja taka, ze powracaja pakiety, ktorych teoretycznie juz nie
ma. Traceroute potrafi odczytac taka informacje tak, jakby na drodze
pakietow staly jeszcze inne serwery, ktorych faktycznie tam nie ma.

A w ogole to przy trasowaniu bardziej odleglych polaczen trzeba zmienic czas
oczekiwania na powrot probki. Standardowo jest 3 sekundy, a to przy bardziej
odleglych polaczeniach jest za malo, bo pakiety potrafia podrozowac po
wolnych laczach duzo dluzej.

Zreszta to wszystko bardzo dokladnie opisane jest w MANualu wraz z
przykladami co sie moze dziac w roznych przypadkach.

A swoja droga, to nalezy raczej ograniczac uzycie tracerouta, bo mimo, ze
niby nie przesyla on duzych ilosci informacji, to ze wzgledu na ilosc probek
generuje bardzo duzy ruch w sieci, a w zasadzie dla zwyklego uzytkownika
informacje o tym jak dlugo podrozuja jego pakiety w sieci sa niepotrzebne.
--- Michal

IRC: MiMo
WWW: http://www.pdi.lodz.pl/~mimo
tel: PL Acc. Code + 42 148340