Re: Mazovia na Herkulesie

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Sat 17 Jun 1995 - 18:11:52 MET DST

> Date sent: Sat, 17 Jun 1995 17:10:20 +0200
> Send reply to: polip_at_man.lodz.pl
> From: "Piotr Piesik" <piesik_at_rose.man.poznan.pl>
> To: Multiple recipients of list <polip_at_man.lodz.pl>
> Subject: Re: Mazovia na Herkulesie

> Sorry, ale to nie wydaje sie mozliwe. Tryb textowy daje sie
> zastapic graficznym tylko dla "zwyklych" programow korzystajacych z BIOS.
> Programy uzywajace bezposrednio portow i pamieci ekranu NIE dadza sie
> oszukac na maszynie < 386. Na maszynie 386+ tak, tam nawet MS Windows
> potrafi taki program "oszukiwac" puszczajac go w okienku (a ten glupi
> [...]
Wydaje mi sie, ze jednak sie da. Nie jestem na 100% pewny, ale:
- wlaczamy strone graficzna 1 na Herculesie grzebiac bezposrednio na portach
karty i nie mowiac o tym nic BIOS-owi (zreszta BIOS i tak nie obsluguje
trybow graficznych Herculesa wiec trzeba to zawsze robic w ten sposob)
- program mysli, ze ma dalej do dyspozycji tryb tekstowy
- program pisze bezposrednio do pamieci ekranu *w trybie tekstowym*. Pamiec
ekranu tekstowego pokrywa sie ze strona graficzna 0 wiec obszary pamieci do
ktorych pisze program i ktore sa wyswietlane na ekranie nie gryza sie
- procedurka chodzaca na przerwaniu zegarowym 18 razy/sek sczytuje pamiec
ekranu tekstowego i generuje odpowiedni obraz na ekranie graficznym
Tak by to z grubsza wygladalo. Nie dzialalo by to jedynie z jakimis bardzo
wrednymi programami, ktore maja wlasna obsluge przerwania zegarowego i nie
lancuchuja do obslugi systemowej - ale to na ogol sa tylko gry i to niektore.
BTW. Identycznie dzialaja emulatory CGA na Herculesie.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   sfrafa_at_cyf-kr.edu.pl, raj_at_inf.wsp.krakow.pl