Re: slownik komputerowy

Autor: Jan Daciuk (jandac_at_sunrise.pg.gda.pl)
Data: Thu 04 May 1995 - 10:58:14 MET DST

Adam Kozlowski (kozik_at_uran) wrote:
> Poszukuje slownika jezyka angielskiego ,ktory tlumaczyl by tekst z pliku
> tekstowego.Prosze o informacje gdzie to mozna znalezc lub ewentualne prze-
> slanie go.Z gory dziekuje za wszelkie informacje.
>
> kozik_at_uran.phys.uni.torun.pl
  W krakowskim dodatku do gazeta wyborczej jest informacja o programie
do tlumaczenia, ale nie podano, jakie zna jezyki. Istnieje program
Babylon, ktory wedlug autorow mozna latwo dostosowac do dowolnego
jezyka. Prawdopodobnie `tlumaczenie' odbywa sie na zasadzie tlumaczenia
pojedynczych slow wyrwanych z kontekstu, stad jakosc powinna byc mniej
niz mizerna. `The Human Languages Page':
http://www.willamette.edu/~tjones/Language-Page.html
zawiera odwolania do czegos, co wyglada na fachowe programy do tlumaczenia,
za ktore jednak trzeba zaplacic. Czy znaja polski - nie wiem, nie zagladalem
dalej. Poza tym, informacje o dostepnym oprogramowaniu do przetwarzania
jezyka naturalnego mozna znalezc w Natural Language Software Registry:
http://cl-www.dfki.uni-sb.de/cl/registry/draft.html
the CMU AI Repository:
http://www.cs.cmu.edu:8001/Web/Groups/AI/html/repository.html
i Consortium for Lexical Research:
http://clr.nmsu.edu/clr/CLR.html

  To tylko tak na pocieszenie, bo dobrego programu do tlumaczenia raczej
jeszcze nie ma i przez dluzszy czas nie bedzie. Trzeba zbierac np.
dobre tlumaczenia i potem wykorzystac metody statystyczne, ale tego
tez chyba jeszcze nikt u nas nie robi.

  Niedawno w grupie pl.news.admin zaproponowalem utworzenie grupy
do dyskusji na temat przetwarzania jezyka naturalnego w Polsce. Dostalem
w odpowiedzi jeden list z poparciem (i drugi prywatnie, spoza listy).
Mysle, ze w takiej grupie moznaby stworzyc FAQ z informacjami, co gdzie
na temat jezyka polskiego mozna znalezc.

Jan Daciuk
Jan Daciuk jandac_at_sunrise.pg.gda.pl
Zaklad Zastosowan Informatyki tel. (58) 47-29-89
Politechnika Gdanska fax: (58) 47-27-27
Ul. Gabriela Narutowicza 11/12,
80-952 Gdansk-Wrzeszcz