Re: Polskie literki w poczcie (bylo Re: PINE ?)

Autor: Ryszard Korwin-Mikke (rmikke_at_mofnet.gov.pl)
Data: Tue 18 Apr 1995 - 10:16:40 MET DST

mkaleta_at_cyf-kr.edu.pl (A.Gorbiel) wrote:

> [...]
> : Na cos takiego nie mozna tak do konca liczyc. Zawsze sie znajdzie
> : jakis komputer nie posiadajacy ESMTP :-( bo producent standardowo go
> : nie daje, a administrator nie potrafi.
>
> : Trzeba dosyc konsekwentnie propagowac standard MIME (bo jak na razie nic
> : innego nie mamy), a co za tym idzie uzywanie iso-8859-2
> :
> Popieram MIME, ale to wcale nie prostsze! Czy z braku rady na producentow
> juniksowego chlamu i leniwych adminow, to UZYTKOWNICY SAMI maja sobie
> konfigurowac poczte? Mime oznacza wymiane mail-klientow, albo ich

Biorac pod uwage, ze w tym samym systemie pocztowym uzytkownicy
moga czytac poczte na rozne sposoby (i uzywajac na swoich PC-tach,
bo zwykle na koncu siedzi PC-et, roznych standardow polskich znaczkow),
i tak trzeba bedzie sobie konfigurowac mail-klientow, niezaleznie
od juniksowego chlamu (lub wspanialych WinNT) i leniwych adminow.

> A moze przynajmniej udaloby sie zrobic SMTP, 8 bit clean w pl???
> Dawno nie widzialem systemu, ktoremu bit <7> by zaszkodzil, a mimo
> to wiele juniksow konfiguruje sie by na ktoryms etapie bit ten
> zerowaly.

A kysz! Toz to heretycki pomysl! W ten sposob kazdy bedzie wysylal
polskie literki w takim standardzie, jaki ma u siebie i malo kto
bedzie mogl to czytac! To samo mozna zaobserwowac w tej chwili
w HTTP - z braku jednolitego standardu rozne serwery uzywaja
roznych (na ogol staraja sie wysylac takie, jakich sobie zazyczy
klient, ale pada to po pierwszym linku do innego systemu).
Jedynie slusznym rozwiazaniem jest uzywanie jednego standardu
przy przesylaniu, a klienty nadawcy i odbiorcy niech to w locie
przekodowuja.

> Szkoda bo wysylanie 8-bitowego ASCII jest o wiele bardziej
> naturalne niz mimizacja wszelkiej e-mailowej dzialalnosci...

Dlaczego? Jesliby mimizacja ( :-) ) byla robiona automatycznie,
to uzytkownik moglby o niej w ogole nie wiedziec.

> : PS Jezeli ktos jest zainteresowany - to moge udostepnic przygotowane
> : (osobiscie) zasoby (resource) do DOSowego Pegasus Maila dokonujace
> : konwersji iso-8859-2 <-> cp852. W.

O, to je ono! A mozeby zrobic opis, jak sobie przygotowac takie
zasoby (na wypadek, gdyby ktos mial u siebie w systemie
mazovie/cp1250/jeszcze_co_innego i chcial tez przygotowac)
i umiescic to wszystko w jakims ogolnie dostepnym miejscu, np. na HTTP...

> N.b. DOS odchodzi, a 852 jest b.rzadko uzywana. Bedzie Windows'9?,
> bedzie kolejny problem 1250 <-> 8859-2 !!!

I to jest, oczywiscie, problem spowodowany przez 8859-2 i juniksowy
chlam? A potem Widows'9? odejda i beda SuperWindows i bedzie
problem 31415 <-> 8859-2 i znowu wszystko przez ten juniksowy chlam?
Brzuch mnie juz ze smiechu boli...

> BTW. Z logow czytelnictwa elektornicznego wydania (gopher) naszego KiB
> wynika, ze tyle samo osob uzywa Mazovii, co ISO. Natomiast 80%
> woli w ogole bez polskich znakow...

A jesli klienty beda konwertowac w locie, to kazdy bedzie mial,
jak lubi - Mazovie, cp852, cp1250, ISO, albo bez polskich literek.

> Przypominam, ze Rada d/s Teleinformatyki nie uznala Mazovii.

A co nas, porzadnyc ludzi, obchodzi uznawanie badz nie czegokolwiek
przez Rade d/s Teleinformatyki? Komputery i poczta elektroniczna
sa po to, zeby nam bylo wygodniej, a nie po to, zeby Rada d/s
Teleinformatyki miala czym rzadzic (na wypadek, gdyby ktos nie
wiedzial :-) )

Pozdrawiam,
                                      Ryszard Mikke

A poza tym uwazam, ze nalezy obnizyc podatki

--
#include <disclaimer.h>
Powyzsze opinie NIE MUSZA byc zgodne z opiniami mojego pracodawcy.