Re: Netfind ?

Autor: Jacek Niwicki (yyniwick_at_cyfronet.krakow.pl)
Data: Fri 31 Mar 1995 - 11:31:38 MET DST

murek_at_deuter.iam.tup.edu.pl (Krzysztof Murkowski) wrote:

> Czy moglby mi ktos napisac pare slow o netfind ?
> Co to jest (usluga, program ...), gdzie to znalezc i po co.
>
> Z gory dziekuje
>
> Krzysztof Murkowski (murek_at_deuter.iam.tup.edu.pl)

                      Nowa usluga - NETFIND.
                     ========================

Na komputerze lfs.cyf-kr.edu.pl udostepniamy nowa usluge sieciowa
NETFIND, ktora ulatwia poszukiwanie adresow poczty elektronicznej
w sieci Internet. Znajac nazwisko osoby oraz przyblizone informa-
cje odnosnie instytucji zatrudniajacej ta osobe mamy spore szanse
na znalezienie jej adresu e-mail. NETFIND posluguje sie wlasna ba-
za domen w sieci Internet, ktora jest na biezaco aktualizowana. Do
wyszukiwania adresow wykorzystuje protokol poczty elektronicznej
SMTP oraz protokol FINGER.

Format wywolania komendy NETFIND jest nastepujacy:

         netfind name key1 [key2 ...

Znaczenie parametrow:

name - nazwisko, imie lub identyfikator szukanej osoby
key - jeden lub wiecej kluczy okreslajacych instytucje zatrud-
         niajaca dana osobe lub polozenie geograficzne miejscowo-
         sci, w ktorej instytucja ma swa siedzibe np. miasto, stan
         lub kraj. Kluczami moga byc rowniez elementy adresow In-
         ternetowych (czlony oddzielone znakim '.' lub '-'), ale
         nie moga nimi byc nazwy hostow. Jesli podamy dwa lub wie-
         cej kluczy to NETFIND bedzie poszukiwal osoby w domenach,
         ktorych nazwy i opisy zawieraja wszystkie wymienione klu-
         cze. Klucze podajemy w dowolnej kolejnosci i piszemy je
         malymi lub duzymi literami.

Przyklad.

         netfind witkowski cyfronet pl

jest poprawnym wywolaniem programu NETFIND.

Natomiast wywolanie:

         netfind witkowski cyfronet lfs

zakonczy sie niepowodzeniem, poniewaz klucz "lfs" jest nazwa hosta
w domenie cyf-kr.edu.pl.

NETFIND przeszukuje swoja baze i wypisuje na ekranie liste domen,
ktore spelniaja zadane kryteria. Nalezy wybrac co najwyzej trzy
domeny i wpisac ich numery porzadkowe. NETFIND przepytuje serwery
tych domen, a nastepnie dla kazdej domeny wysyla zapytania do
hostow, ktorych nazwy ma w swojej bazie (maksimum 20 komputerow).
Jesli poszukiwanie jest skuteczne otrzymamy jeden lub kilka adre-
sow w formacie FINGERa. W przypadku, gdy NETFIND podaje kilka ad-
resow na roznych komputerach nalezy wybrac najlepszy, biorac pod
uwage np. date ostatniej operacji login na danym koncie.

W sklad pakietu NETFIND wchodzi rowniez program DBLOOKUP, ktory
sluzy do przegladania bazy domen. Przy pomocy DBLOOKUP mozemy np.
rozszyfrowac skroty nazw instytucji, takich jak NASA, UJ itp.
Format wywolania jest nastepujacy:

         dblookup [-f] key1 [key2 ...

Dblookup podaje opis domeny zawierajacej zadane klucze. Jesli wy-
wolamy go z parametrem "-f" to dodatkowo wyswietli nazwy hostow,
ktore sa zapamietane w bazie (do 20 hostow dla kazdej domeny).
Dalsze informacje na temat programow NETFIND i DBLOOKUP uzyskamy
przy pomocy komend: man netfind i man dblookup.
Uwagi i zapytania prosze zglaszac do p. Witolda Witkowskiego tel.
22-96-22 w. 107 (yawitkow_at_cyf-kr.edu.pl).

Jacek Niwicki