Jak to jest z tym czasem? (strefy czasowe)

Autor: Tomasz Surmacz (ts_at_papaja.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Sun 26 Mar 1995 - 02:10:00 MET DST

Siedze sobie w domu, jest godzina 1:56, w Trojce Tomasz Beksinski
wlasnie sie zali, ze mu skradziono godzine programu, bo za cztery minuty
bedzie juz 3:00, a nie 2:00, a tymczasem u mnie (na Linuxie) 'date'
pokazuje:

papaja:~> date
Sun Mar 26 02:56:38 MET DST 1995

Czyli komputer przestawil sobie date juz chyba z 1:00 na 2:00, zamiast z
2:00 na 3:00 (Godzina 2:56 w ogole nie powinna istniec :-) )

Po drugie - w Teleekspresie podajac wiadomosc o zmianie czasu
powiedzieli, ze zostala ona podpisana przez premiera Oleksego, jako
jedna z pierwszych jego decyzji...

Pamietam tez, ze czas jakis temu Michal Jankowski wyjasnial dlugo i
cierpliwie, jak to z tymi strefami czasowymi jest, tzn. ze czas
przestawiamy wtedy, kiedy cala Europa Zachodnia, ale niezupelnie, tzn. z
godzinna roznica.

W zwiazku z tym, mam dwa wyjasnienia tego, co sie stalo:

1) Ujednolicilismy sie z Europa Zachodnia, premier podpisal wlasnie
zmiane, ze czas zmieniamy nie o 1:00, tylko o 2:00, a moj komputerek w
domu pracujacy pod Linuxem nic o decyzji premiera nie wiedzac przestawil
czas po staremu, tzn. z 1:00 na 2:00, czyli tak, jak nalezalo to robic
w Polsce do tej pory .

albo:

2) Jest jak bylo, informacja o podpisaniu zmiany czasu przez premiera
wyglada na kaczke dziennikarska, a Linux nie mial po prostu dobrze
zdefiniowanej godziny zmiany dla Polski i zmienial ja po 'zachodniemu'.

Bardziej prawdopodobne wydaje mi sie to pierwsze... :-) A skoro tak, to
czy w takim razie ktos znajacy sie na definicjach stref czasowych moglby
podac, jak powinny wygladac teraz definicje polskiej strefy czasowej? (i
jak to zmienic na roznych komputerach). Pewnie wystarczy skopiowac
odpowiednie definicje tyczace sie krajow Europy Zachodniej, ale poniewaz
sprawa dotyczy w zasadzie wszystkich komputerow w Polsce, to moze by
podac gotowce, zamiast kazac kazdemu szperac w dokumentacji - lepiej
uniknac bledow, jesli mozna. W sumie, niby sprawa nie jest taka bardzo
wazna, ale jednak...

No nic... trzeba isc spac, bo noc tym razem o godzine krotsza... (Choc
dam glowe, ze w TV mowili, ze mozemy pospac dluzej o godzine, podczas
gdy z kierunku zmiany wynika, ze raczej krocej... (chcac wstac o tej
samej porze rzecz jasna)).

Tomek

--
 _________  Tomasz R. Surmacz * ---- * http://www.ict.pwr.wroc.pl/~tsurmacz/
(_   _' __) Institute of Engineering Cybernetics, * tsurmacz_at_ict.pwr.wroc.pl
  |__(____/ Snail-mail:  ul. Janiszewskiego 11/17,  50-372  Wroclaw,  Poland