Re: Palac Staszica - jaka siec lokalna wybrac?

Autor: Lukasz Bienkowski (LBIENK_at_Vela.filg.uj.edu.pl)
Data: Fri 20 Jan 1995 - 13:46:54 MET

> [...]
> (to jest to, co widac na starych 50.000 zl). Siec ma sluzyc
> Instytutowi Filozofii i Socjologii, ale byc moze takze Instytutowi
> Badan Literackich i innym. Lacznie moze to byc ok 100 komputerow
> (wszystko klony IBMa, 286, 386, pare 486 z DOSem, kilka z Windowsami.
> Przy tym byc moze IBL udostepni swojego SUNa sparcstation 5. Do tego
> caly Palac dostal centrale ISDN (na razie ISDN bedzie tylko wewnatrz
> po skretce telefonicznej z lat 50-tych). Do Palacu dociagnieto
> juz swiatlowod z Uniwersytetu, ktory ma umozliwic dostep do Internetu

    Cos jak bylo u nas: duzy budynek (10 pieter), dwa malutkie obok,
kilkadziesiat PCetow, swiatlowod w piwnicy i... cale mnostwo ludzi,
ktorzy na widok komputera dostaja drgawek :-)

> Pytanie jest takie: jaka siec bylaby najodpowiedniejsza w tych warunkach?
> Dodam, ze cala zaloga jest czysto humanistyczna, na widok komputera
> czesc dostaje drgawek, wiec chodzi o rozwiazania przyjazne uzytkownikom.

Decyzja jaka podjeto "na gorze" byla - Novell. Z perspektywy blisko
roku trzeba przyznac, ze spisuje sie calkiem niezle, a co
najwazniejsze (moim zdaniem) jest calkiem "przezroczysty" dla
uzytkownika - dostaje on na swoim komputerze tylko kilka nowych
"literek" (F:, G:, itd), a moze wysylac poczte, korzystac z innych
uslug, drukarek, itd. Plusem w polskich warunkach jest duza ilosc
calkiem niezlego (a co najwazniejsze darmowego) oprogramowania do
obslugi Internetu (ale o tym juz ktos pisal przede mna). Trzeba
wziac pod uwage, ze jesli juz ktos pokona drgawki i pracuje na
komputerze (uczelnianym lub wlasnym) to przewaznie jest po PC, dzis
najczesciej z Windows i chce z tego korzystac dalej w sieci.
Korzystanie z "obcych" drukarek jest rowniez raczej bezproblemowe.

> Czy mozna wykorzystac ISDN na potrzeby sieci?
> Sadze, ze bedzie duze zapotrzebowanie na poczte Internetowa, mniejsze
> na telnet i ftp. Bardzo odradzano mi Novella jako trudnego
> do pogodzenia z jakimkolwiek oprogramowaniem.

W praktyce z Windows mozna go pogodzic w sposob, ktory nie sposob
nazwac trudnym. Niestety nie znam innych proponowanych tu wczesniej
rozwiazan na tyle dobrze, aby jednoznacznie stwierdzic, ze Novell
jest najlepszym wyjsciem. Jednak nie moge zgodzic sie z
twierdzeniem, ze jest to rozwiazanie zle. U nas spisuje sie
doskonale...

> Bede wdzieczny za wszelkie rady.
>
> Piotr Wiench
> II Piotr Wiench II Internet: II
> II Zaklad Teorii Kultury II wiench_at_plearn.edu.pl II
> II Instytut Filozofii i Socjologii PAN II Voice:+(48)(22)265231 II
> II Ul. Nowy Swiat 72, PL-00-330 Warszawa II x 74 II
> II II Fax: +(48)(22)267181 II

           Lukasz Bienkowski - lbienk_at_vela.filg.uj.edu.pl
          Uniwersytet Jagiellonski - Wydzial Filologiczny
Collegium Paderevianum, 31-120 Krakow, al. Mickiewicza 9/11, p. 908