Re: to MX or not to MX i jak?

Autor: Wojciech Myszka (myszka_at_norka.immt.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 16 Jan 1995 - 21:43:12 MET

> Co sadzicie o definiowaniu drugiego i nastepnych MXow dla jakiejs
> domeny? Czy jest w ogole sens je dawac (spotkalem sie z opinia, ze nie),
> a jezeli tak to komu ta swoja poczte podsuwac? NASKowi? cocos-owi?
> sunic-owi?
  ---
  Nie wiem czy dobrze zrozumialem pytanie:
  1. organizujemy w swojej domenie poczte w ten sposob, ze ukrywamy
     nazwe hosta we wszystkich (prawie??) przesylkach wychodzacych i
     wybieramy jeden komputer, ktory do odbioru poczty sluzy.
  2. Komputer ten wskazujemy za pomoca rekordu MX. (Zwracam uwage, ze
     mozna inaczej: definiujemy dla domeny rekord IN A! Tak dziala
     znaczna czesc poczty w Internetowym swiecie.)
  I teraz pytanie: czy warto (trzeba) wskazac kolejne komputery MX-y
  dla tej domeny?

  Jak rozumiem dzialanie czesci programow wysylajacych poczte,
  dzialaja one tak:
  Gdy maja one wyslac list na adres user_at_cos.cos.cos w pierwszej
  kolejnosci zadaja pytanie o rekordy MX dla cos.cos.cos, jezeli
  znajda szereguja w kolejnosci priorytetow, gdy priorytety sa takie
  same wybieraja jakas inna strategie ulozenia ich w kolejnosci; gdy
  rekordow MX nie ma - pytaja o rekord IN A (IN CNAME ???) (stad
  niektore podreczniki do binda podpowiadaja ,,bylo by bardzo milo,
  gdyby dla kazdego komputera, ktory bedzie odbieral poczte
  zdefiniowac rekord MX; zaoszczedzi to pytan do nameda'').

  Zatem rekord MX pozwala zalatwic dwie sprawy: skierowac poczte na
  wymyslony adres (np. myszka_at_norka.immt.pwr.wroc.pl :-) nie zwiazany
  z zadnym konkretnym komputerem podlaczonym do sieci na inny
  komputer, ktory potrafi cos z taka poczta zrobic; albo wskazac
  komputery, ktore poczte potrafia przetrzymac (gdy wezel odbierajacy
  jest niedostepny z jakichs wzgledow).

  Jezeli jest tak jak rozumuje - to warto wskazywac na kilka
  komputerow, zwalnia to bowiem nadawce poczty z obowiazku trzymania
  listu w kolejce przez kilka dni i przerzuca ten obowiazek na MX.
  Ale mo to swoj sens. A kogo wskazywac jako MX? Wszystko jedno, byle
  z sensem (komputer latwiej dostepny, rzadziej wylaczany...) i byle
  uzgodnic to z administratorem :-)

  Ale moze sie myle? i przepraszam za przynudzanie
  Wojtek

--
Wojciech A. Myszka                              tel: (+48 71) 51-48-58
                                                54-129 Wroclaw