RSNA-94

Autor: Krzysztof Wroblewski (chris_at_highresnmr.biophys.upenn.edu)
Data: Thu 01 Dec 1994 - 22:37:43 MET

Jestem wlasnie na dorocznym zjezdzie RSNA (Radiological Society of North
America). Generalnym mottem zjazdu jest odkrycie promieni X
przez Roentgena. Zjazd jest duzy (ponad 20000 uczestnikow). Jedna czwarta
powierzchni wystawowej zajmuje INFO RAD i tutaj kroluje Internet.
Wiekszosc komputerow prezentujacych oprogramowanie (w tym i moj PC) jest
podlaczona do sieci ATM i ma dostep do Internetu. Sa prowadzone wyklady
na temat tego co jest dla radiologow dostepne w Internecie i jest tego
nadspodziewanie duzo. Silnie reklamowanu jest system DICOM - ktory jest
protokolem do szybkiego, niezaleznego sprzetowo przesylania obrazow.
Jest to finansowane przez takich potentatow jak 3M, Kodak, Konica, Siemens
Toshiba i HP. Na miejscu dziala PACS server pracujacy w systemie DICOM
ufundowany przez SUNa cytuje parametry: 16CPUs, 1GB RAM, 36GB Raid,
2080MIPS 16 Ethernets 2 FDDI, 2 ATM SONET, 15MB/s Image Retrieval per
server.
Tu wyraznie widac gdzie sa pieniadze na rozwoj sieci. Oczywiscie zaraz
uslysze, ze w Polsce to wlasnie medycyna jest najbiedniejsza i napewno
tam pieniedzy nikt nie znajdzie. po pierwsze wcale nie jestem o tym tak
bardzo przekonany, a po drugie kiedys to wlasnie musi sie zmienic. Moze
kiedys ministrem zdrowia zostanie nie lekarz a ktos reprezentujacy
interesy pacjentow? W koncu stala sie rzecz bardziej nieprawdopodobna
i MON mimo, ze z klopotami staje sie bardziej cywilne.
Genaralnie jesli chodzi o komputery to kroluja SUNy i Macintoshe.
Jedynie europejskie programy chodza na IBMach.
Nie wiem jak w chwili obecnej wyglada dostep do Internetu na Akademiach
Medycznych czy w szpitalach, ale na zakonczenie jeszcze podam tytuly
dwoch rogramow, ktore zostaly tu wyroznione:
"WWW Radiology Teaching File Server on the Internet"
"Organizing Information Resources and Educational Materials for Internet
Based Use by Radiologists"

Pozdrawiam z zimnego i wietrznego Chicago,
Krzysztof Wroblewski