Re: europejski Internet i pytania do NASK

Autor: Rafal Maszkowski (rzm_at_dain.oso.chalmers.se)
Data: Sat 26 Nov 1994 - 18:11:54 MET

Maciek Uhlig (muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl) wrote:
> Pare mysli z artykulu o europejskich sieciach (de facto Internet)
> z ostatniego "CommunicationsWeek International". Wyglada na to,
> ze wielcy tego kontynentu decyduja, jaki bedziemy mieli Internet.
> W tekscie zawarlem pytania do NASK. Kopie maila przesylam do
> dyrektora NASK, prof. T. Hofmokla, z prosba o odpowiedz na nie.

Wyslij tez Cc do innych dostawcow IP. Te problemy wymagaja wytlumaczenia
nie tylko ze strony NASK.

> --
> Europejscy komercyjni dostawcy IP wzywaja Komisje Europejska do
> polozenia kresu "anty-konkurencyjnemu" zachowaniu operatorow sieci
> naukowych i badawczych.
> Sieci badawcze nielegalnie udostepniaja uslugi komercyjne.
> Finansowanie przez rzady i preferencyjne traktowanie sieci naukowych
> uniemozliwia konkurencje.
> Oplaty wprowadzane przez operatorow sieci naukowych za wymiane informacji
> pomiedzy sieciami komercyjnymi zaburzaja konkurencje.
> Ten problem bedzie dyskutowany na najwyzszych szczeblach nowej
> [...]

Wg mnie NASK zachowuje sie bardzo konkurencyjnie - ustala ceny na takim
poziomie, ze kazdy kto moze zainwestowac 0.5-1 M$ moze z nimi z latwosica
konkurowac... NASK jest finansowany przez rzad w postaci dotacji dla
uczelnie, ktore jednak trafiaja do NASK bezposrednio. Gdyby nie
trafialy i uczelnia mialaby mozliwosc (a moze juz ma?) zadecydowania
od kogo kupi lacze, czy komus by sie oplacalo (a wic chcialo) zaoszedzic
polowe kosztow?

> Granice miedzy sieciami komercyjnymi a naukowymi w Europie rowniez sie
> zacieraja.
> Jednym z niezadowolonych jest EUnet.
> Odpowiada mu przedstawiciel TERENY: "Narodowe organizacje badawcze
> zachecaja organizacje komercyjne do korzystania z sieci, ale nie w celach
> komercyjnych".

A co mowia firmy sprzedajace IP tanio? Ceny EUNet sa wyzsze nawet od cen
NASK...
Gdyby doszlo do zaprzestania komercyjnej dzialalnosci przez NASK bylaby
to katastrofa dla polskiego internetu, chociaz byc moze wtedy koniecznosc
zmusilaby komercyjnych uzytkownikow do inwestycji w linie.

> Przedstawiciel DANTE mowi:
> "Podczas gdy nikt nie lubi placic za ruch w sieci, brak mechanizmu oplat
> nie daje mozliwosci inwestowania w rozwoj sieci. To z kolei prowadzi
> do restrykcji dostepu i spadku jakosci uslug. Rozsadny podzial kosztow
> i zyskow moze (jednak - m.u.) prowadzic do ograniczenia wolnego dostepu do
> sieci".

Czy chodzi o oplate od kazdego bajta? Mysle, ze wprowadzenie takich
zasad moze zabic siec.

R.

--
Rafal Maszkowski rzm_at_oso.chalmers.se      http://www.mat.uni.torun.pl/~rzm
Opinia publiczna powinna byc zaalarmowana swoim nieistnieniem - St. J. Lec