Re: Internet via Radio (oraz Lista Aktualnych Problemow...)

Autor: Jarek Lis (lis_at_asic.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Thu 24 Nov 1994 - 20:43:45 MET

Artur Angielski (artur_at_panda.bg.univ.gda.pl) wrote:

: Tak, mozna uzywac 20mW bez wzgledu na antene, bowiem jak napisalem wyzej-
: - antena Yagi (ani zadna inna), sama nie jest WZMACNIACZEM. Zysk energetyczny
: to zupelnie co innego- mowi o ile silniejszy sygnal uzyskamy w stosunku do
: prostego dipola.
: Przepisy zawsze mowia o mocy doprowadzonej (input) do kolektora lub anody
: ostatniego elementu aktywnego wzmacniacza (tranzystor lub lampa).

Czy Przedmowca (Przedpisacz?) moglby zacytowac odnosny przepis?

Bo ja nie za bardzo rozumiem pojecia 'mocy doprowadzonej' w kontekscie
kolektora. Czy to jest moc zasilajacego pradu stalego (no, on w zasadzie nie
jest staly, ale chodzi mi o moc zasilania), czy raczej nie nalezy tego
rozumiec jako mocy WYPROWADZONEJ z urzadzenia? Teraz pytanie, czy mierzy
sie to na koncu kabla prowadzacego do anteny, czy na poczatku.
I czy naprawde przepisy zawieraja sformulowanie 'kolektor lub anoda'.
A co bedzie, jesli uzyje konfiguracji ze wspolnym kolektorem, albo w ogole
cos nietypowego, np dioda Gunna?

: PAR nie interesuje ile mocy jest w antenie, to w interesie nadawcy jest,
: aby przy wykorzystanym limicie mocy doprowadzonej wzmacniacz mial najwieksza
: sprawnosc.

Ja mam nadzieje, ze PAR ma przynajmniej mozliwosc ingerencji. Bo jak sasiad
zrobi 20mW nadajnik+silnie kierunkowa antena i wpusci mi chociaz 10% tej
mocy w moja antene odbiorcza do telewizora, to domyslam sie, ze nie bede
zbyt zadowolony.

: Podsumowujac: sprawa uzywania nadajnikow QRP (malej mocy), wynikla w zwiazku
: z idea linku radiowego z internetem. Dlatego tez , ze wzgledu na pewnosc pola-
: czenia nie powinno stosowac sie rozwiazan na krawedzi uzytecznosci. Kilkakrotne
: powtarzanie pakietow dla wszystkich odbiorcow spowoduje ze predkosc bedzie
: koszmarnie niska.

Zdaje sie, ze nie mamy wiele innych mozliwosci.

: Dodatkowa przeszkoda jest fakt, ze przy tak malej mocy trzaski od odkurzacza
: u sasiada :) moga skutecznie uniemozliwic polaczenie.

A kierunkowa antena odbiorcza nie poprawi sytuacji?

Jarek.