Re: Netware by way More than a Nose

Autor: Krzysztof Mlynarski (krzysio_at_hebe.umcs.lublin.pl)
Data: Wed 26 Oct 1994 - 14:03:53 MET

Jaroslaw Lis wrote:

> [...]
> zmyslnie zrobiony, ze polskie literki podstawiono w takie miejsca, ze orginalne
> byly nieco podobne do zmienionych. Ale to z kolei utrudnialo zycie
> programistom, wiec wymyslilismy sobie kilka standardow.
> A poza tym, komoputerow bylo niewiele, Wladze zajete utrzymywaniem "porzadku"
> I faktycznie, przespalismy ten interes, ale nie tylko dlatego, ze sie nie
> moglismy, jak to miedzy Polakami dogadac.
>
> Zreszta problem jest ciagle aktualny - gdzie zmyslnie umiescic polskie
> literki. O tyle tylko gorzej, ze mamy juz ze trzy narzucone standardy.

To o czym piszesz to tez fakt.

> [...]
>
> Klania sie Windows NT Unicode. Ale to zdaje sie ciagle nie dziala.
>
> :>
> :> Mysle, ze najpowazniejszym problemem jest chyba integracja swiata DOSowo/Win-
> :> dowsowego ze swiatem UNIXow. Jesli UNIX juz ma polskie znaki i inne drobiazgi,
> :> to jest to ZAWSZE!!! ISO 8859-2, i jest w tym gleboki sens. Poruszalem juz
> :> kiedys te kwestie w tym szacownym gronie (VT125).
> : Tak.. w przypadku Unix'a tez popieram uzycie ISO 8859-2.
>
> Problem polega tylko na tym, ze UNIX'ow z polskimi znakami jest ciagle malo.

Tak. Ale juz instaluje sie ISO np. w serwerach WWW. Wielu ludzi
"polonizuje" xmosaic'ki w tym wlasnie standardzie (np. ja juz tez
to zrobilem).

> A zreszta macie przyklad jak sie narobilo tyle standardow - wlasnie ustawiamy
> sobie nowy.

Zaraz.. przeciez ISO jest zdaje sie ustalonym i przyjetym standardem?

> Pisze to nie jako zwolennik MS, ale bardzo niechetnie widze kolejny
> "standard".

Hmm... i znow cien tego MS pochyla sie nad nami. Jak tak dalej pojdzie,
to jako uzytkownik stacji roboczych bede niedlugo zoologicznie uczulony
na MS-cos tam. Juz dostaje drgawek na sama mysl o tym cudzie.... :)

> : > Wydaje mi sie, ze do LISTY PROBLEMOW DO ROZWIAZANIA W POLSKIM INTERNECIE
> : > NALEZY DOLOZYC KWESTIW WYBORU STANDARDU KODOWANIA POLSKICH LITER (wraz ze
> : > wszystkimi konsekwencjami)!!!!!!
>
> : ISO! ISO! ISO!
>
> Byle co. Ale blyskawicznie.
> Tylko kto napisze te dwa programiki pod Windows, zeby tam tez bylo ISO.
> Moze ktos ma takie wejscia w MS Poland, zeby nastepna wersja mialo to
> juz jakos ustandaryzowane ?

heheh.. oglosic bojkot: nikt nie kupi nowych MS-W* jesli nie bedzie tam
ISO :))))

> : Ale jesli tak, to czemu nie ISO? W sumie nawet pod MS-Windows ludzie uzywaja
> : conajmniej kilku standardow.
>
> Jakich ?

DHN, Mazowia i ten slynny juz Code Page 852 :(
Osobiscie widzialem MS-W* pracujace w kazdym z tych standardow.

                                                Pozdrawiam,
                                                   -Krzysio