Re: Netware by way More than a Nose

Autor: Marek Czubenko (mc10_at_boa.uni.torun.pl)
Data: Mon 24 Oct 1994 - 19:27:57 MET

> ISO tez wlazi w ramki, tylko gdzie indziej niz Latin II. A w ogole proponuje
> nie pisac "Latin II", bo to powoduje zamieszanie, tylko "ISO" (gdy chodzi
> o ISO Latin II, czyli Polska Norme), albo "CP 852" (gdy chodzi o PC-towy/
> IBM-owski Latin II, czyli Code Page 852).
> Pozdrowienia,
> Jaroslaw Rafa
> sfrafa_at_lfs.cyf-kr.edu.pl, raj_at_inf.wsp.krakow.pl

W ramki nie wlazi Mazovia, ale ma ona szereg innych wad, przede wszystkim te,
ze zaden "powazny" producent oprogramowania nie zechce sie znizac do spolsz-
czania oprogramowania w oparciu o Mazovie (w koncu Microsoft nie po to
urodzil CP 852 dla DOSa i CP 1250 dla Windowsa, by sie przestawiac na Mazovie)
Co najwyzej dostarczy konwerter, by umozliwic pt. userom "odczepienie sie"
od Mazovii. Inne "standardy" polskich liter sa traktowane jeszcze bardziej
po macoszemu przez producentow oprogramowania.

Z mojego doswiadczenia wynika, ze nie da sie znalezc standardu sposrod tych,
ktore juz istnieja, ktory by wszystkich zadowolil.

Mysle, ze najpowazniejszym problemem jest chyba integracja swiata DOSowo/Win-
dowsowego ze swiatem UNIXow. Jesli UNIX juz ma polskie znaki i inne drobiazgi,
to jest to ZAWSZE!!! ISO 8859-2, i jest w tym gleboki sens. Poruszalem juz
kiedys te kwestie w tym szacownym gronie (VT125).
A teraz sobie wyobrazmy wcale nieskomplikowany uklad (ku temu zmierza sytuacja
w naszej Uczelni w zwiazku z komputeryzacja biblioteki glownej): serwer
z UNIXem (predzej, czy pozniej spolszczonym w jakims stopniu) i bedzie to
ISO, a klienci na swych PC ze "standardami" Microsofta. Jasne, ze istnieja
rozne mappingi, ale to nie zalatwi sprawy korzystania z tych samych danych
bezposrednio i pod DOSem i pod UNIXem.

Wydaje mi sie, ze do LISTY PROBLEMOW DO ROZWIAZANIA W POLSKIM INTERNECIE
NALEZY DOLOZYC KWESTIW WYBORU STANDARDU KODOWANIA POLSKICH LITER (wraz ze
wszystkimi konsekwencjami)!!!!!!

Z mojego doswiadczenia wynika, ze najlepszy (najmniejsze zlo) to CP 852, bo:
- produkty Windowsowe jakos sobie z nim radza np. MS Word potrafi przeczytac
plik ASCII z CP 852
- nie wiem ile jest w III RP PCtow DOSowo-Windowsowych, ale na pewno stanowia
przytlaczajaca wiekszosc sprzetu komputerowego w tym kraju. Mysle, ze systemy
UNIX-based stanowia co najwyzej kilka procent, a lwia ich czesc nie wykazuje
nawet sladu spolszczenia.
Nie neguje, ze obie propozycje Microsofta w kwestii polskich liter sa po
prostu poronione, ale niestety zadomowily sie u nas na tyle, ze nie da sie
chyba ich wykorzenic.
Oczywiscie mam swiadomosc, ze rozne produkty komercyjne np. PC/TCP i podobno
Pathworks 5.1 robia "w locie" konwersje z 852 na ISO (i odwrotnie), i ze
jesli na UNIXie chce miec 852, to ten UNIX musi robic konwersje w druga
strone, tak, ze kazdy znak "w locie" od DOSowego (Windowsowego) "ptysia"
do UNIXa jest konwertowany dwa razy w trakcie "przelotu" w kazda strone,
ale to nie boli jesli dziala, a daje sie zrobic, by dzialalo.

Wlasciwie to juz wszystko, ale jeszcze raz spojrzalem na to co powypisywalem
i wyglada to troche niespojnie, ale to nie moja wina, tylko tych facetow
od DOSa i Windowsa, bo w przeciwienstwie do tych facetow od UNIXa, ktorzy
projektujac mechanizmy locale wykazali duza wyobraznie, ci od DOSa i Windowsa
wyobraznia nie zgrzeszyli (a moze rowniez i kompetencja).

Pozdrowienia

| Marek Czubenko                     tel. +48 56 14-512, fax +48 56 21-224  |
| Uniwersytet M. Kopernika           Bitnet   : czubenko_at_pltumk11.bitnet    |
| Zespol Pelnomocnika Rektora        Internet : czubenko_at_boa.uni.torun.pl   |
| ds. Komputeryzacji Uczelni              lub   mc10_at_boa.uni.torun.pl       |