Re: TeX

Autor: Lukasz Bienkowski (LBIENK_at_Vela.filg.uj.edu.pl)
Data: Fri 21 Oct 1994 - 14:44:46 MET

> Szanowni TeX-owcy.
> Zwracam sie z uprzejma prosba o kilka wskazowek odnosnie TeX-a.
> Chodzi mi przede wszystkim o literature dotyczaca tego edytora oraz
> mozliwosc dostania/zciagniecia PC-towskiej wersji programu. Posiadam
> komputer PC 286 i nie zawsze moge napisac w Wordzie tego, co chce.
> Zachecony lektura artykulow na liscie dyskusyjnej chcialbym poprosic o
> informacje potrzebne do rozpoczecia przygody z TeX-em.

1. Literatura
 L. Lamport: LaTeX (dokladnie tytulu nie pamietam, ale jest to
rewelacyjna pozycja - autor jest tworca LaTeXa, zestawu
makrodefinicji, ulatwiajacych zycie TeXowcom),
 W. Myszka, E. Rafajlowicz: LaTeX - podrecznik uzytkownika. Jest tam
opis instalacji emTeXa w systemie MS-DOS. PLJ, Warszawa 1991.
 Kazimierz M. Borkowski: LaTeX - profesjonalny sklad publikacji.
Wydawnictwo Adam Marszalek, Torun 1992.
(nie trzeba chyba dodawac, ze wszystkie pozycje zlozone sa TeXem).
Mozna jeszcze sciagnac przygotowana TeXem ksiazke "Lagodne
wprowadzenie do systemu TeX" - sunrise.pg.gda.pl
/pub/TeX/info/doop-dvi.arj lub jej angielska wersje "Gentle
introducing to TeX" tamze /pub/TeX/info/gentltex.zip).

Zrodlem ciekawych informacji moze byc rowniez lista dyskusyjna
GUStu (Grupy Uzytkownikow Systemu TeX):

       TeX-owa lista dyskusyjna:
       (prowadzona przez GUST)
           Bitnet: GUST-L_at_PLTUMK11.BITNET
           Internet: GUST-L_at_vm.cc.uni.torun.pl

2. Polskie zrodla TeXa (w/g listy GUST- u)

       Wzorcowe archiwum TeX-owe:
       (w trakcie tworzenia przez W.J.Martina)
           sunrise.pg.gda.pl:/pub/TeX (anonymous ftp)

w katalogu /pub/TeX/systems/msdos jest emTeX wersja dla MS-DOS
           /pub/TeX/macros jest LaMeX i MeX, czyli kapitalnie
        spolszczony TeX (dzielenie wyrazow, polskie czcionki, itp)

       Archiwum TeX-owe w Warszawie:
           alfa.camk.edu.pl:/pub/GUST (anonymous ftp)

> Czy istnieje kilka standardow TeX-a?
> Jezeli tak, to ktory jest najlepszy?
> Czy jest mozliwosc laczenia tekstu z grafika?
> Czy jest mozliwy wydruk w PostScripcie?

Jak juz w ciagu ostatnich dni kilka osob mialo okazje powiedziec TeX
jest czyms w rodzaju skladacza i mozna do tekstow wlaczac grafike.
Niestety nie mam z tym wiekszych doswiadczen, ale widzialem bardzo
interesujace przyklady. Postscript mozna obslugiwac pakietem dvips
(sunrise.pg.gda.pl /pub/TeX/systems/msdos/drivers/dvips554.zip)

> Z powazaniem Marcin Mierzejewski
> --

           Lukasz Bienkowski - lbienk_at_vela.filg.uj.edu.pl
          Uniwersytet Jagiellonski - Wydzial Filologiczny
Collegium Paderevianum, 31-120 Krakow, al. Mickiewicza 9/11, p. 908