Re: Linux

Autor: Krzysztof Mlynarski (krzysio_at_hebe.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 18 Oct 1994 - 14:06:09 MET

Witold Owoc wrote:

> Moze facet zza wody powinien trzymac gebe zamknieta na klodek, gdy na
> liscie jest wielu z wieksza wiedza czy to informatyczna czy to o
> UNIXie, ale akurat musze przypilnowac dziecka zanim sie nie skocza
> "Czterej pancerni i pies" wiec cos lekkiego napisze o tym co dookola.
>
> Krzysztof zachwyca sie Linuxem.
>
> Ja wlasnie pod Linuxem pisze te slowa i cenie go sobie bo ani
> Solaris ani UnixWare na moim komputerze w domu by nie mogly chodzic.
> W pracy uzywam Solaris 1|2 i AIX. Stad ciagle widze, ile Linuxowi brakuje.
> [...]
Zwayczajnie padajacy z hukiem. Np. w czasie zwyklego "postoju" maszyny
bez obciazenia. Proponuje kontakt z adminami domeny *.appli.mimuw.edu.pl,
ktorzy maja bogate doswiadczenia z Solarisem. Faktem jest, ze SUN/OS byl
jaki byl, ale przynajmniej jakos chodzi. W Solarisie jesli poprawia 100
bugow, to zaraz doloza 200 nastepnych. Sam system bylby OK gdyby nie jego
"bug-powinowactwo" ze slynnym juz SCO, ktory ponoc jako jedyny potrafi
totalnie poledz juz w czasie procesu bootowania. Mnie padl np. gdy
chcialem sie zalogowac z drugiej konsoli wirtualnej - tak po prostu
wzial i zgasl. Wracajac do Slolarisa... na wlasne oczy widzialem "boje"
admina hydra.mimuw.edu.pl z Solarisem i powiem szczerze, ze wole mojego
IRIX'a 5.2 z jego problemami (na Silicon Graphics). Jesli zas chodzi
o Linux'a, to problem jest zlozony... zlozony jest dlatego,ze Linux
Linuxowi jest nierowny - przede wszystkim duzo zalezy od dystrybucji
binarnej. Np. swego czasu w Polsce bardzo popularna byla dystrybucja
SLS, ktora mogla skutecznie zniechecic do uzywania Linux'a, m.in. dlatego,
ze sam proces instalacji systemu mial sie nijak do standardow przyjetych
w swiecie Unix''ow. Dodatkowo wiele programow w tej dystrybucji bylo
kiepsko dopracowanych i calosc przedstawiala sie nie najlepiej. Pozniej
przebojem stala sie dystrybucja SlackWare - wychodzaca z innego zrodla.
Jst ona o niebo lepsza od SLS (a juz sa ponoc dystrybucje lepsze od
Slackware, z tym, ze ja akurat uzywam Slackware, a tamtych nie testowalem,
wiec nie bede sie wypowiadal.). Faktem jest, ze np. w naszej pracowni
komputerowej postawilismy 2 Linux'y z najnowszej dystrybucji SlackWare
z dosc juz starym kernelem v1.0.9 - oba komputery wykorzystywane sa
do pracy pod X-Windows (486SX 33MHz, 4MB RAM + 8MB Swap - to ten wolniejszy
i 486DX2 50MHz EISA, 8MB RAM, 8MB Swap, SCSI-2 HDD - ten szybszy).
Na zadnycm z nich nie mielismy jak dotad slownie: ZADNEGO PADU. A obie
maszyny pochadza z innych firm i sa to "tanie skladaki". 486SX z "Fromatu"
i 486DX2 z "Protechu". Ja w domu mam 386DX z tym samym Linux'em, ktory
rowniez chodzi bez zarzutu. Owszem.. na np. eleet.mimuw.edu.pl z winy
samego PC386, ktory ma dosc sosbliwa konfiguracje, Linux pada srednio
raz dziennie, a admini maja z nim mase pracy - calosc skonczy sie pewnie
wymiana samego PC. Widac z tego, ze pracujac z roznymi dystrybucjami Linux'a,
roznymi PC, a nawet roznymi wersjami tej samej dystrybucji mozna miec
zupelnie inne wrazenia. Na zakonczenie dodam, ze nasze Linux'y pieknie
wspolpracuja z naszym SGI i czesto sa wykorzystywane, jako dodatkowe konsole,
co eliminuje "bitwy" o klawiature przy konsoli glownej. :)

                                        Regards,
                                           -Krzysio