Re: Netware by way More than a Nose

Autor: Krzysztof Mlynarski (krzysio_at_hebe.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 18 Oct 1994 - 13:41:40 MET

Krzysztof Wroblewski wrote:

> Zgadzam sie, ze TCP/IP to porzadna siec, nie mialem jak dotad okazji uzywac
> innej wiec nie wiem czy najlepsza. Nie zmienia to faktu, ze zalety TCP/IP
> nie sa wystarczajacym argumentem przemawiajacym za tym by dosyc spora
> grupa uzytkownikow, dla ktorych komputer jest poprostu narzedziem tak jak
> dlugopis, kartka papieru, czy deska kreslarska zostawila cale oprogramowanie
> ktore dobrze zna i jest do niego przyzwyczajona, i zainstalowala Linux, UNIX
> XENIX czy cokolwiek innego tylko dla TCP/IP.

Uwazam, iz twierdzenie, ze Unix'y stawia sie po to, aby korzystac z TCP/IP
to dosc daleko idace uproszczenie. Przede wszystki stawia sie je po to, aby
stworzyc mozliwosc wykorzystania na PC oprogramowania dostepnego dla Unix'a
wlasnie (tworzonego nb. od 1969 roku nieprzerwanie). Owszem - przypominam
jeszcze raz - jesli ktos "musi" uzywac MS-*, to moze to nadal robic - nie
bede bil za to :))))

> Byc moze Emacs czy Tex potrafia
> w sposob latwy i prosty zrobic to co MS Word, choc w to watpie,

Powiedzmy, ze delikatnie mowiac moga "nieco" wiecej niz w/w produkt.

> to nauczenie
> sie tego wymaga czasu, ktorego wiele osob poprostu nie ma. Dlatego o ile
> Linux nie umozliwi uzytkowania oprogramowania napisanego pod Windows, to
> zwyczajnie nie ma szans trafic do biur urzedow itp.

Juz trafia... W Warszawie sa juz firmy oferujace instalacje Linux'a
wraz z oprogramowaniem skonfigurowanym do konkretnych prac. Polecam tez
wspomniane przeze mnie WWW o Linux'ie i liste Commercial Products, a
w tym firmy, ktore sprzedaja maszyny PC486 i Pentium skonfigurowane jako
internetowe stacje robocze pod Linux'em wlasnie. Jesli takie firmy
powstaja, to znaczy to, iz jest zapotrzebowanie na rynku - co chyba staje
sie oczywiste. Naprawde swiat nie konczy sie na okienkach MS-Windows. Rownie
dobrze ja, jako przedstawiciel "strony unixowej" w tej dyskusji moge
powiedziec, ze dla mnie nie licza sie systemy, w ktorych nie moga chodzic
aplikacje spod X-Windows?...

> Nawet na uczelniach tez
> raczej przegra z Windows czy Systemem 7.

Zalezy na ktorych uczelniach. Nawet na polskich uczelniach stawia sie
juz coraz wiecej Linux'ow, np. na MIM UW w Warszawie sa cale takie pracownie,
a na UMCS wlasnie pracujemy nad czyms takim razem z administratorami LASK.
Niektore maszyny Linux'owe sas juz w sieci legendarne, np. bratek.mimuw.edu.pl
- chyba pierwszy (najstarszy) Linux na MIMUW. Poza tym zadne MS-*, ani
System 7 nie beda nigdy standardem w Internecie, gdzie Unix'y stanowia
okolo 90% zainstalowanych systemow operacyjnych na hostach (nie terminalach).
Trudno sobie wyobrazic MS-DOS dla Cray'a np. :) Ile tam by mieli EMS lub XMS?
Cos kolo 1GB.... ugh

> Krzysztof Wroblewski

                                Regards,
                                  -Krzysio