Re: Administracja panstwowa - systemy informatyczne

Autor: Janusz Swieczkowski (janusz_at_usctoux1.cto.us.edu.pl)
Data: Mon 17 Oct 1994 - 16:16:43 MET

Witam,

Mam pare watpliwosci...

Jacek Niwicki writes:
<"> __________________________________________________
<"> Dobry tekst, ale nawet nie jest podpisany bardziej dokladnie niz tajemnicze
<"> (wn).
<">

Tekst dobry, bo chyba nie ma lepszego... Zdaje sie, ze chodzi w nim (co
jest u nas codziennoscia), aby "zywic nadzieje" - to zwrot z tekstu i
dozowac z umiarem - patrz telefony i adresy mailowe... Ale jest druga
strona medalu:

<"> Redakcja ComputerWorld w stopce redakcyjnej zamieszcza swoj adres mailowy -
<"> idglp_at_sam.nask.com.pl ale jak wiem z doswiadczenia to na listy odpowiadaja w
<"> stosunku mniej wiecej 1 do 5 (jedna odpowiedz na piec listow)
<">

No coz... stosunek idealny odpowiedzi do odebranych listow wynosi 1 : 1,
jego rzeczywista wartosc odzwierciedla - do wyboru: cel dzialania, potencjal,
szacunek dla czytelnikow. Pomijam jakosc odpowiedzi.

Nie bez znaczenia moze tu byc nawyk komunikacji jednokierunkowej, ktory
widoczny stal sie w zderzeniu z odmiennym sposbem komunikacji w sieci
komputerowej. I w pewnych sytuacjach nalezaloby go zmienic. Nikt jednak
nie zmusi zadnej redakcji do odpowiadania na listy: to nie jest
premier ani rzecznik prasowy. To prywatna firma. Dlatego nie mam zludzen,
ze bedzie odpowiadala na kazdy moj list. To firma, ktora zarabia na
informacji. I takie firmy tez beda w sieci.

Natomiast jesli rzad udostepnia dane pelnomocnikow d/s informatyzacji,
powinien podac informacje ISTOTNE, czyli rowniez adresy e-mail i to nie
tylko w Monitorze Polskim, do ktorego malo kto ma czas sie dokopac, ale w
sieci komputerowej, w sposob najlatwiej dostepny, czyli w serwerze WWW
albo gopherze. Znikna wtedy niedomowienia i pretensje o ukrywanie informacji.

<">
<"> Zastanawiajace w ponizszych zestawieniach jest brak adresow mailowych
<"> wspominianych decydentow - zupelny brak, wiem natomiast, ze przynajmniej
<"> niektore Osoby wymienione ponizej takowe posiadaja i byly te adresy w
<"> roznych miejscach publikowane
<">

Mozna sie zastanawiac. Mozna czytac inne czasopisma. Ile kosztuje
egzemplarz? Czy to za malo informacji za te cene? A moze pretensje nie pod
tym adresem? A czy prywatna gazeta ma nam obowiazek dawac wiecej, niz
demokratycznie wybrana wladza?

Niech sobie poszczegolne gazety pisza albo nie pisza, ze pelnomocnik rzadu
ma adres elektroniczny. Rzad powinien zapewnic najlepszy dostep do tych
informacji. W przeciwnym razie ten rzad nie sluzy demokracji, ale wtedy
niech to zadeklaruje. No, chyba, ze to tajemnica :-(

Proponuje na poczatek, aby zasugerowac decydentom, a juz szczegolnie tym
od informatyki nie tylko zalozenie skrzynek pocztowych, ale i zapisanie sie na
liste polip. Zeby sie czegos nauczyli i nie dowiadywali sie o waznych
sprawach dopiero wtedy, gdy sa pretensje (a byly i pewnie jeszcze beda...)

Janusz Swieczkowski

--
 <<< Not all opinions stated above are necessary those of my employer >>>
 |    |   _'        Janusz Swieczkowski
 |    | /   \       Silesian University Computing Centre,
 |    ||            ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice, Poland
  \  / |            internet : janusz_at_usctoux1.cto.us.edu.pl
  \ _ /             phone :     032 588211 ext. 1623