Re: job description dla administratora sieci wydzialowej

Autor: Tomasz Surmacz (tsurmacz_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 08 Jun 1994 - 12:14:27 MET DST

Maciek Uhlig (muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl) wrote:

| WIEDZA NIEZBEDNA:

| * znajomosc sprzetu komputerowego o architekturze PC, m.in.:
| * przerwania sprzetowe
| * adresy I/O
| * adresy pamieci
| * przerwania programowe

A to po co komu?
W razie czego sa ksiazki tudziez odpowiednie dokumenty na SIMTELu w
ktorych mozna to wszystko znalezc. Ja juz zdazylem to wszystko dawno
zapomniec...

A co do Novella i pojrewnych.. to po prostu zalezy od sprzetu dostepnego
w lokalnej sieci. Jesli np. routerami sa CISCO, to nalezlaloby wymagac
ich znajomosci, ale tego mozna nauczys sie z czasem...

| * praktyczna znajomosc uslug Internetu w architekturze klient-serwer
| w roznych systemach operacyjnych (DOS, WINDOWS, UNIX)
| * e-mail
| * ftp
| * telnet
| * USENET News
| * IRC
| * gopher
| * WAIS
| * WWW
zabraklo list dyskusyjnych, archiego i pewnie jeszcze paru rzeczy :-)

| * orientacja w zasobach Internetu, w szczegolnosci w tym ich
| podzbiorze, ktory jest interesujacy dla pracownikow i studentow
| macierzystego wydzialu

to powiedzialbym jest jedna z wazniejszych rzeczy... pal licho znajomosc
warstw OSI, pamietanie wszystkich parametrow ping-a czy ls-a... Jak ktos
wie gdzie czego szukac, to sobie ze wszystkim poradzi.

| WIEDZA POZADANA:

| * umiejetnosc programowania w jezyku C

Na unixie - KONIECZNOSC a nie wiedza pozadana...

| * umiejetnosc uruchamiania programow zrodlowych w assemblerze i jezyku C

czy asembler tez dotyczy UNIXow ? ;-)

| INNE CECHY:

| * latwosc nawiazywania kontaktow z ludzmi

czyli nieodparta chec siedzenia po 8 godzin dziennie na IRC? ;-)

| * talent dydaktyczny

czyli umiejetnosc wytlumaczenia namolnemu uzytkownikowi w sposob
grzeczny, ze moze by juz sobie lepiej poszedl zadawac glupie pytania
komu innemu, bo tu mnostwo innych rzeczy biedny administrator zrobic
musi... ;-)

| * umiejetnosc zdecydowanego dzialania w sytuacjach awaryjnych

Czyli jak wytlumaczyc dyrektorowi instytutu w sposob stanowczy, ze na
koncie 'dyrektor' haslo nie moze byc 'dyrektor' i przy okazji nie
wyleciec z pracy a przy okazji stwierdzic ze bez nowego dysku ani rusz...
;-)

| ZAKRES OBOWIAZKOW:

| * przydzial, nadzorowanie i ewentualne usuwanie kont uzytkownikow
| na serwerze wydzialowym

czemu 'ewentualne'? Normalne jest ze nieuzywane konta (np. studenckie)
po jakim czasie znikaja...

| * nadzor nad poprawnoscia transferu poczty elektronicznej

Moze po prostu ogolne monitorowanie tego co sie w sieci dzieje - czy nie
padlo lacze, czy wszystkie uslugi, ktore maja dzialac, dzialaja (np.
anonymous ftp, nameserwery, serwery gopgera, www, itp. -- a poczta
miedzy innymi).

| * szkolenie nowych uzytkownikow sieci

Moze lepiej ktos inny... Bo inaczej na nic innego nie starczy czasu.
To powinna byc funkcja innych osob, byc moze polagajaca GLOWNIE na
przygotowaniu odpowiednich dokumentow i umieszczeniu ich np. na
gopherach/www lub wydania odpowiednich informatorow.

| * udzielanie konsultacji uzytkownikom sieci

... w sytuacjach gdy sie juz tego naprawde nie da uniknac... Chyba ze
chodzi np. o pierwsze konsultacje zaraz po zainstalowaniu komus
oprogramowania sieciowego na jego komputerze. I tak wiadomo ze pytan
uzytkownikow NIE DA sie uniknac, ale jesli obowiazkiem administratora
stanie sie odpowiadanie na kazde z pytan, to naprawde kiepsko to
widze...

Co do reszty mniej wiecej mozna sie zgodzic...

Tomek

--
 _________
(_   _' __) Tomasz Surmacz * ------------- * tsurmacz_at_asic.ict.pwr.wroc.pl