Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Laptop 7" mocniejszy niż eeepc

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Laptop 7" mocniejszy niż eeepc
From: heby <heby@poczta.onet.pl>
Date: Wed, 12 Jun 2024 14:50:35 +0200
On 12/06/2024 14:33, heby wrote:
Ja mam 1005PX (bodaj), gdzie dysk jest całkiem normalny, podobnie ram. A i Atom jest tam w miarę sensowny. Nie jest to wersja 8xxx, ale daje radę do Lubuntu. Firefox działa znośnie.

A i jeszcze opcja desperacka: są tablety Kiano Simtab, które mają w nazwie "MS" - oparte o windowsa, dział na nich nawet win10 (choć 16GB flasha powoduje że tylko się odpalają, o używaniu nie ma mowy). Sporo ich kiedyś leżało po komisach. Mają procesor Atom z serii 8xxx i to jest już bardzo fajny cpu, rozdzielczość fullhd, rozmiar koło 8".

To taki "prawie" PC, za wyjątkiem:
1) BIOS nie odpala każdego OSa, są jakies absurdy typu plik *.efi musi być 32 bit, ale system 64. Fedora np. potrafi się bez problemu odpalić, ubuntu trzeba kombinować.

2) Nie ma tam PCI, wszystkie urządzenia wiszą na jakimś SPI czy I2C, wiec zazwyczaj kamera się sama nie zdetektuje.

3) Mają tylko 1 port USB, który nie dość, że jest mikro i wymaga kabla OTG, to jeszcze nie da się ładować i używać na raz. W moim wmontowałem osobne gniazdo tylko do ładowania baterii w tym celu.

4) Jak masz umiejętności lutowania BGA, to da się flash wymienić na znacznie większy.

Jeśli zaś temat tabletów z win/lin nie jest odstraszający, to rozglądaj się za Dell Venue. Niektóre modele miały np. normalne złącze M2 do dysku w obudowie i bardzo fajne klawiatury zamieniajace je w laptopy. Nie mam, ale bawiłem się i to jest najlepsza opcja typu małe, szybkie, zgrabne, przenośne. Są na tyle podobne do zwykłych tabletów z biedronki, że czasami frajerzy sprzedają je na olxie za grosze.